CAIRELab-event levert drie potentiële samenwerkingen tussen AI-experts en LUMC op

SAILS hield samen met CAIRELab, het AI-expertisecentrum van het LUMC, een bijeenkomst waar zorgprofessionals en computerwetenschappers elkaar ontmoetten. De ontmoeting bleek vruchtbare aarde voor het ontstaan van samenwerkingen.

Wat kan AI betekenen voor de zorgsector? Wetenschappers van het Leidse interdisciplinaire onderzoeksprogramma SAILS kwamen naar het LUMC om hun kennis te delen én casussen te verzamelen waarmee ze zelf hun voordeel konden doen. De LUMC’ers presenteerden drie praktijkvoorbeelden waarbij ze hoopten dat AI-technologie een uitkomst kan bieden:

1) AI voor de klinische genetica

Medewerkers van de afdeling klinische genetica  voeren gesprekken met patiënten over voorgeschiedenis en uitkomsten van eerder lichamelijk onderzoek. In de klinische genetica is het dan belangrijk om uit zo’n gesprek bepaalde termen uit de Human Phenotype Ontology aan te koppelen. Dat kost heel veel tijd, dus afdelingshoofd Gijs Santen wilde weten of AI in de brede zin van het woord dit proces kan ondersteunen en op basis van zo’n gesprek de juiste HPO termen aan een patiënt te koppelen.

2) AI en patiëntveiligheid

Het directoraat kwaliteit en patiëntveiligheid ontvangt dagelijks heel veel patiëntervaringen. Ter voorbereiding van de halfjaarlijkse vergadering moeten dan alle reacties worden gelezen. Kan AI helpen om deze teksten door te nemen en verbeterpunten makkelijker inzichtelijk maken? Dat vroeg kwaliteitsadviseur Lotte Elliott zich af.

3) AI en medische besliskunde

Assistant professor Medische Besliskunde Marleen Kunneman doet veel met de analyse van consulten. Ze neemt gesprekken op die handmatig moeten worden getranscribeerd en dan uitgebreid worden geanalyseerd. Hoe kun je AI inzetten om die analyse efficiënter te maken?

‘Dat kán gewoon’

‘Het mooie was’, vertelt innovatiemanager Marieke van Buchem, ‘dat hoogleraar computerwetenschappen Suzan Verberne eigenlijk in alle gevallen meteen zei: “dat kán gewoon!” Er werden dan ook meteen druk connecties gelegd.’ Maar uiteraard is een en ander minder eenvoudig dan het op het eerste gezicht lijkt. Er kwamen ook potentiële drempels bij deze drie casussen ter sprake. ‘Je kan wel een model bouwen’, zegt Van Buchem, ‘maar uiteindelijk moet dat model ook bruikbaar zijn en worden verwerkt in een tool, het liefst eentje die geïntegreerd is in de systemen van het ziekenhuis. Stel, je kunt zo’n tool niet integreren en je hebt een los dashboard nodig, dan kleven daar weer heel andere vereisten aan vast. En misschien kom je dan uiteindelijk uit op een hele andere techniek die moet worden gebruikt.’

De uitwisseling heeft ook concrete aanknopingspunten opgeleverd. Voor alle drie de cases was interesse om daar in elk geval, als start, een student op te zetten. ‘Dat is het mooie laaghangende fruit van dit soort bijeenkomsten’, besluit Van Buchem. ‘Startende samenwerkingen, bijvoorbeeld in de vorm van uitwisseling van stagiaires. Want goede stageplekken, daar is binnen de universiteit altijd vraag naar en binnen het LUMC hebben we casussen te over.’

Meer weten over CAIRELab, het AI-expertisecentrum van het LUMC? Neem contact op met ai@lumc.nl