‘Luister goed als studenten een vraag stellen, om de vraag achter de vraag te horen’

'Rudy van Vliet is altijd bereid om net dat beetje extra te doen om ons te helpen', zeggen studenten over hem. De docent van de bachelor Informatica geeft naast zijn reguliere vakken ook extra cursussen als voorbereiding op programmeerwedstrijden. Zijn inzet voor studenten levert hem een nominatie op voor de facultaire prijs Docent van het Jaar.

Wat betekent deze nominatie voor jou?

‘Ik vind het een eer om genomineerd te zijn. En eerlijk gezegd vond ik het ook wel verrassend want mijn onderwijs is in zekere zin best wel traditioneel. Het bestaat uit hoorcolleges, werkcolleges, programmeeropdrachten en schriftelijke tentamens. Met als uitzondering het vak Voorbereiding Programmeerwedstrijden. Daar zijn de huiswerkopgaven en het tentamen in de vorm van programmeerwedstrijden met een automatisch jurysysteem.’

Wat maakt onderwijs geven leuk voor jou?

‘De interactie met de studenten. Het is zowel leuk als belangrijk dat ze actief meedoen tijdens de colleges. Het is leuk als studenten daarmee laten blijken dat ze de stof die eerst nog vreemd voor ze was, gaan begrijpen. Of wanneer ze met hun vragen net iets vooruitlopen op de stof die ik wil behandelen. Of als ze suggesties doen waar ik zelf wat van kan leren. Een heleboel dus eigenlijk.

Daarnaast is interactie met studenten ook belangrijk omdat het volgens mij leidt tot een dieper begrip van de stof dan wanneer studenten enkel uit een boek, van internet of passief in de klas proberen te leren.’

Vakken

Rudy van Vliet doceert meerdere vakken. Het vak Algoritmiek gaat over de verschillende soorten algoritmes die er zijn om verschillende soorten problemen op te lossen. In de vakken Automata Theory en Computability bestudeert hij met studenten de theoretische modellen van een computer. Daarnaast wordt er jaarlijks een cyclus van programmeerwedstrijden voor studenten georganiseerd. In het vak Voorbereiding Programmeerwedstrijden behandelt hij diverse soorten opgaven die bij de wedstrijden voor kunnen komen, hoe je die op kunt lossen, en wat daarbij allemaal mis kan gaan.

Wat was voor jou een bijzonder onderwijsmoment?

‘Er was een studente die zei dat ze mijn vak waarschijnlijk nooit zal halen, maar ondertussen wel heel hard werkt, veel vragen stelt. vervolgens heeft ze het vak ook gewoon haalt.’

Hoe haal je het beste uit je studenten?

‘Dat is een vraag waar ik niet zo vaak over nadenk. Eerlijk gezegd doe ik maar wat. Misschien enerzijds veeleisend zijn en anderzijds bereid zijn om met de studenten mee te denken.’

Heb je nog een tip voor andere docenten?

‘Het zijn misschien open deuren maar ik zou zeggen: beheers de stof, maar probeer je ook te verplaatsen in de studenten, voor wie de stof nieuw is. Luister goed als ze een vraag stellen, om de vraag achter de vraag te horen.’

Juryproces

Onze studenten spelen een belangrijke rol in deze verkiezing: studentleden van de opleidingscommissies nomineren hun favoriete docent. De voorzitters van onze studieverenigingen en de assessor van het faculteitsbestuur vormen de jury en beslissen wie de Facultaire Onderwijsprijs krijgt.

Alle facultaire prijzen worden uitgereikt tijdens de nieuwjaarsreceptie van 9 januari.