Hanneke Hulst nieuwe Wetenschappelijk Directeur Instituut Psychologie

Prof. dr. Hanneke Hulst is benoemd tot Wetenschappelijk Directeur van het Instituut Psychologie door het bestuur van de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Zij start per 1 februari 2024 voor een periode van 3 jaar en volgt daarmee Andrea Evers en interim directeur Serge Rombouts op.

Na de studies Health Sciences en Neuroscience aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, promoveerde Hulst bij het Amsterdam UMC (locatie VUmc). Recentelijk behaalde zij daar de Master of Philosophy, Bioethics and Health om haar neurowetenschappelijke onderzoek te verrijken. Ze richt zich in haar onderzoek op cognitieve stoornissen bij mensen met de hersenziekte multiple sclerose (MS) en zet zich actief in voor het overbrengen van wetenschappelijke kennis naar de maatschappij. Sinds 2021 is Hulst is hoogleraar ‘Neuropsychologie in Gezondheid en Ziekte’ en afdelingshoofd bij de sectie Gezondheids-, Medische en Neuropsychologie van het Instituut Psychologie van de Universiteit Leiden.

Het faculteitsbestuur is blij met haar benoeming en zegt over haar inspanning als sectievoorzitter: ‘Het is een taak die zij op energieke, overtuigende en verbindende wijze uitvoert. We zijn er zeker van dat zij deze kwaliteiten ook in haar nieuwe rol zal laten zien.’

Erkennen en Waarderen

Voor De Jonge Akademie zat Hulst van 2021-2023 in de landelijke regiegroep Erkennen en Waarderen. Ook binnen het Instituut Psychologie is zij een drijvende kracht op dit gebied. Zo wil ze als projectleider Erkennen en Waarderen de academie weer een aantrekkelijke werkplek voor jonge onderzoekers maken. Serge Rombouts, interim Wetenschappelijk directeur: ‘Hanneke heeft een duidelijke toekomstvisie voor het instituut, onder andere op het gebied van Erkennen en Waarderen. Het instituutsbestuur is dan ook verheugd dat Hanneke de rol van Wetenschappelijk Directeur gaat vervullen en heet haar van harte welkom in het team.’

Strategie instituut

Hulst over haar benoeming: ‘Ik voel me vereerd dat ik me de komende jaren mag inzetten als Wetenschappelijk Directeur voor dit prachtige en veelzijdige instituut. Ik kan niet wachten om de strategie die er ligt verder handen en voeten te gaan geven!’

Wisselingen bestuur

Per 1 februari legt Eric van Dijk zijn rol als interim Vice Wetenschappelijk Directeur neer. Hiermee zal het bestuur per die datum naast Hanneke Hulst bestaan uit Vice Wetenschappelijk Directeur Serge Rombouts, Opleidingsdirecteur Pascal Haazebroek en Onderzoeksdirecteur Lotte van Dillen.