NWO honoreert transdisciplinair project over eenzaamheid

NWO heeft het project "Collaborative learning from loneliness (COLLELO). A transdisciplinary approach to understand and reduce loneliness together with people with mild intellectual disabilities" gehonoreerd met een subsidie van 970.000 Euro. Het project is ontwikkeld door een consortium dat geleid wordt door Paul van Trigt, universitair docent Sociale Geschiedenis in Leiden.

Het project is gehonoreerd binnen het overheidsprogramma tegen eenzaamheid en richt zich op een onderbelichte groep: mensen met een licht verstandelijke beperking (lvb). In het COLLELO project werken onderzoekers uit de sociale en geesteswetenschappen samen met mensen met lvb en hun (in)formele netwerken aan een (online) lerende gemeenschap die de eenzaamheid van mensen met lvb wil begrijpen en verminderen.

Eén van de deelprojecten is een promotiestudie die de eenzaamheid van mensen met lvb vanuit historisch perspectief onderzoekt. Deze studie wordt begeleid door prof. Marlou Schrover, prof. Hester van de Bovenkamp (EUR) en dr. Paul van Trigt en wordt ingebed in het LDE Governance of Migration and Diversity (GMD) Centre. Het project gaat in de loop van 2024 van start.

Meer informatie over de NWO-call Eenzaamheid