Online boekensalon ‘De Zanzibardriehoek’ – met Martin Bossenbroek

De belangstelling voor het slavernijverleden is groter dan ooit, maar over Afrika zelf gaat het maar zelden. Historicus Martin Bossenbroek beschrijft in zijn boek De Zanzibardriehoek de laatste episode in de slavernijgeschiedenis van Oost-Afrika, gezien door de ogen van de direct betrokkenen. De Zanzibardriehoek gaat over goede bedoelingen, kwade opzet en de tragiek van Afrika, het slaafgemaakte continent.

In de online boekensalon van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) gaat presentator Jef Schaeps met Martin Bossenbroek in gesprek over zijn boek De Zanzibardriehoek - Een slavernijgeschiedenis 1860-1900. Vakreferent Anita Keizers laat tussendoor bijpassende stukken uit de Bijzondere Collecties zien.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Knooppunt Zanzibar

Zanzibar, een eilandstaat voor de oostkust van Afrika, was in de negentiende eeuw een belangrijk knooppunt van de slavenhandel rond de Indische Oceaan. In de hoofdstad Stone Town vond de slavenmarkt plaats en werden tot de sluiting in 1873 -onder druk van de Engelsen- zo’n 750.000 slaafgemaakten door Arabische handelaren aangevoerd, een handel die veelal werd gefinancierd door Indiase geldschieters: de Zanzibardriehoek. De slaven werden tewerkgesteld op de kruidnagelplantages op het eiland of verder verscheept naar het Midden-Oosten.

De Zanzibardriehoek beschrijft de laatste episode in de slavernijgeschiedenis vanuit de direct betrokkenen: de zendeling-ontdekkingsreiziger David Livingstone, bijgestaan door bevrijde slaven als James Chuma en gevolgd door avonturiers als Henry Stanley. Sultan Barghash en slavenhandelaar Tippu Tip verzetten zich, maar moeten buigen voor één man, de selfmade diplomaat John Kirk.

Over de auteur

Martin Bossenbroek studeerde in 1980 cum laude af in Geschiedenis aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. In 1992 promoveerde hij aan de Universiteit van Leiden. Zijn boek De Zanzibardriehoek won de Libris Geschiedenis Prijs 2023 voor beste historische boek van het jaar. In 2013 heeft hij eveneens de Libris Geschiedenis Prijs voor zijn boek De Boerenoorlog, dat de Tweede Boerenoorlog (van 1899 tot 1902) gewonnen. In 2020 verscheen De wraak van Diponegoro. Begin en einde van Nederlands-Indië en in 2016 publiceerde hij Fout in de Koude Oorlog. Nederland in tweestrijd 1945-1989. Het boek bereikte de shortlist van de Brusseprijs voor het beste journalistieke boek en de shortlist van de Libris Geschiedenis Prijs.

De Zanzibardriehoek

Het boek De Zanzibardriehoek - Een slavernijgeschiedenis, 1860-1900 van Martin Bossenbroek is een uitgave van Athenaeum, telt 424 pagina’s en is verkrijgbaar als hardcover (ISBN: 9789025313746) voor 32,50 euro.