Aangrijpende foto's Emmy Andriesse nu beschikbaar in publiek domein

Honderden prachtige en tijdloze foto’s van Emmy Andriesse, een van de belangrijkste Nederlandse fotografen uit de twintigste eeuw, zijn nu voor iedereen vrij toegankelijk en te gebruiken voor onderzoek, onderwijs of andere doeleinden. Grote delen van Andriesse’s oeuvre zijn nu al online beschikbaar via Digital Collections van Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). De komende maanden zal hard worden gewerkt aan verdere digitalisering en ontsluiting van de collectie.

Jongentje (Pim) met een pan. De foto die symbool kwam te staan voor de hongerwinter in Nederland. Het beeld maakte Emmy Andriesse wereldberoemd.

Emmy Andriesse (1914-1953) was een uitblinker en pionier binnen de Nederlandse fotografie. Naast steden, landschappen, portretten en mode had ze vooral ook oog voor de gewone mens. Haar aangrijpende werk tijdens de zwaarste momenten in de Tweede Wereldoorlog, de nasleep van de Slag om Arnhem, de Hongerwinter in Amsterdam en de bevrijding van Amsterdam door Canadese troepen, zette haar werk stevig in de schijnwerpers. Met name de sociale betrokkenheid en wonderbaarlijke compositie van haar fotografie werd geroemd. Van raadselachtige portretten tot serene landschappen, al haar fotografie heeft tot doel de soms wilde schoonheid van het dagelijks leven centraal stellen. Andriesse’s werk is een fascinerend voorbeeld van fotografie op het snijvlak van kunst en documentaire en toont het volledige spectrum van het leven in Europa; voor, tijdens en direct na de Tweede Wereldoorlog.

De nu in het publiek domein beschikbare collectie behelst foto’s (1730), negatieven (15.000) en contactalbums (21) gemaakt tijdens Emmy Andriesse’s korte carrière, tussen 1932 en 1953. De collectie bestaat vrijwel volledig uit haar persoonlijke nalatenschap, welke al in 1962 kon worden verworven voor de UBL, van haar echtgenoot Dick Elffers. Later werd de collectie verder aangevuld met schenkingen van Cas Oorthuys en Paul Citroen.

Publiek domein

Het vrijgeven van deze collectie in het publieke domein, zowel in fysieke vorm in de leeszaal Bijzondere Collecties als online via Digital Collections, past in het streven van de UBL iedere gedigitaliseerde afbeelding uit de Digitale Collecties die op grond van de wet openbaar vrijgegeven mag worden, beschikbaar te stellen in het publieke domein. Hierdoor is de collectie vrij beschikbaar voor onderzoekers en docenten, bijvoorbeeld via de UBL IIIF-Viewer, maar ook als bron voor artistieke inspiratie of als basis voor nieuwe creaties.

Fotocollectie van de UBL

De UBL beheert een van de meest complete fotocollecties van Nederland, gericht op het representeren van alle historische technische en artistieke ontwikkelingen van de fotografie sinds de uitvinding van het medium. De digitale collectie bestrijkt een buitengewoon brede tijdspanne, van 1839 tot het heden. Vrijwel iedere artistieke stroming en technische wending van de fotografie is vertegenwoordigd in Digital Collections, van picturalistisch werk en vroege amateurfotografie tot modernistische ‘Nieuwe Fotografie’ uit het interbellum, subjectieve fotografie van na de Tweede Wereldoorlog en werk van hedendaagse kunstenaars.

Fotomodel in Parijs