Una Europa Staff Week: meer kennis opdoen over Diversiteit en Inclusie in Bologna

Diversiteit en Inclusie (D&I) zijn kernwaarden waar we als universiteit aandacht aan geven. Maar welke ontwikkelingen zijn er op dit gebied en hoe kunnen we deze toepassen binnen de universiteit? Om dieper in dit onderwerp te duiken, reisden vier collega’s naar Bologna voor een week vol discussies over D&I met collega’s van andere universiteiten. Dit evenement, de Una Europa Staff Week, werd georganiseerd door Una Europa – een alliantie van elf Europese onderzoeksuniversiteiten, waaronder de Universiteit Leiden.

Van links naar rechts: Susanne Deen, Alexandra Blank, Aurelie van ’t Slot, Ellis van Spanje

Alexandra Blank

‘Het was fijn om een week lang samen te zijn met een diverse groep collega’s en van elkaar te leren. Tijdens de staff week stond dat leren echt centraal, er werden veel lezingen gegeven en tijdens werksessies was er de mogelijkheid om kennis uit te wisselen met andere collega’s.

Keynote speaker Sarah Diedro Jordão heeft mij geïnspireerd met de term ‘transformatieve aanpak van Diversiteit en Inclusie’. Dit houdt in dat binnen alle lagen van een organisatie consistent aan de doelen en visie op het gebied van Diversiteit en Inclusie wordt gewerkt en dat iedereen weet waarom we daar zo hard aan werken.

Deze week heeft mij aangemoedigd en nog meer het belang laten inzien van samenwerken met Diversiteit en Inclusie collega’s, en hoe dit ervoor zorgt dat het sneller transformatief zal verspreiden binnen universiteiten.’

Aurelie van ’t Slot

‘Ik heb een hele leuke en leerzame week gehad in Bologna. Het was erg fijn om met zoveel mensen in contact te komen die ook met Diversiteit en Inclusie bezig zijn op hun universiteiten en om met hen gedachten uit te wisselen.

De staff week was goed georganiseerd en er was een sterk programma gecreëerd voor de deelnemers. Vooral de keynote van Sarah Diedro Jordão op de laatste dag vond ik erg sterk en enthousiasmerend. Ik heb dus volop nieuwe inspiratie gekregen om weer hard aan de slag te gaan met het thema.

Mijn belangrijkste take-away van het congres: door meer samen te werken met andere Una Europa-instellingen is het gemakkelijker om een movement te maken op het gebied van Diversiteit en Inclusie.’

Susanne Deen

‘Het was geweldig om een kijkje te krijgen binnen de muren van de Universiteit van Bologna! Ik heb de staff week als heel leuk maar vooral ook leerzaam ervaren. Op veel vlakken ben ik geïnspireerd geraakt tijdens deze week, vooral door gesprekken met andere collega’s.

Het programma was goed opgezet. Sommige informatie kende ik al maar keynote speaker Sarah Diedro Jordão had een heel interessant verhaal over hoe je impactvol D&I-beleid goed kunt implementeren. Haar verhaal heeft mij erg geïnspireerd en nieuwe inzichten gegeven voor hoe wij Diversiteit en Inclusie nog beter kunnen aanpakken binnen Universiteit Leiden.

Een quote die mij erg is bijgebleven en de week voor mij goed omvat is: The work never ends and systems do not change unless the people who uphold them change and everyone is responsible for upholding the system.’

Ellis van Spanje

‘Het was superfijn om met collega’s vanuit Universiteit Leiden een week in Bologna te zijn, zodat we konden sparren over het onderwerp wat wij allen zo belangrijk vinden. Tijdens de lunch en het avondeten was er meer dan genoeg tijd om te netwerken en kennis uit te wisselen met collega’s van andere universiteiten.

Doe ook mee met Una Europa!

Het samenwerkingsverband tussen de 11 Europese onderzoeksuniversiteiten biedt studenten, onderzoekers en docenten nieuwe internationale mogelijkheden voor samenwerking en ontwikkeling. De Una Europa Staff Week vindt jaarlijks plaats en zo zijn er gedurende het jaar meer mogelijkheden om kennis uit te wisselen met collega’s van andere Europese universiteiten.

Lees meer op de Una Europa website van de Universiteit Leiden en schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven!