Universiteit Leiden Academy: Verdiep, verrijk en groei

Een leven lang leren, dat kan met de Universiteit Leiden Academy nu nog beter. Want onder deze naam is het hele onderwijsaanbod voor professionals gebundeld en uitgebreid. Het levert al direct mooie dwarsverbanden op. Zoals een cursus Legal English en een incompany training Interculturele samenwerking en leiderschap.

De universiteit heeft al veel langer onderwijsaanbod voor professionals, vertelt ­projectmanager Annet van der Helm. Onder andere de domeinen geneeskunde, rechten, talen, psychologie en farmaceutische wetenschappen ­trekken al jaren veel professionals. Dat wil de universiteit nu uitbreiden en bredere bekendheid geven onder één naam en met één portal waarop al het aanbod staat. Dat aanbod varieert van incompany trainingen en verplichte bijscholing tot interdisciplinaire programmas en academische taalcursussen die deelnemers louter uit persoonlijke interesse volgen.

Doordat de wereld om ons heen steeds sneller verandert en de grote maatschappelijke transities om nieuwe kennis en vaardigheden vragen, is bij- en om­­scholing steeds belangrijker voor werk­nemers en werkgevers. Wij ­hebben daarvoor op veel terreinen de academische kennis in huis, vertelt Van der Helm. Het is onze maatschappelijke taak om bij te dragen aan een leven lang leren. Deelnemers geven aan dat de combinatie van wetenschappelijke kennis, academische vaardigheden en de interactie met andere hoogopgeleide deel­nemers uit het werkveld voor hen veel toegevoegde waarde heeft.

Kruisbestuiving

Een van de pluspunten van de ­nieuwe aanpak is dat die tot kruisbestuiving leidt, zegt Van der Helm. De training Interculturele samenwerking en leider­schap” is daar een voorbeeld van. Daar zijn we door een bedrijf voor ­benaderd toen zij de website met al het ­aanbod zagen. Want ook bij werkgevers is de vraag naar interdisciplinaire kennis groot. We starten nu met een incompany cursus en mocht er meer vraag naar dit onderwerp zijn dan ­kunnen we ertoe overgaan om deze cursus met open inschrijving aan te bieden. Ook Legal English is een mooi voorbeeld. Niet alleen juristen hebben interesse, maar ook de HR-professional die Engelstalige arbeidsovereenkomsten moet opstellen.

Inspelen op de vraag

Om tot een goed aanbod te komen kijkt het projectteam samen met de ­betrokken docenten naar marktontwikkelingen en spelen ze in op de vraag bij opdracht­gevers, veelal alumni van de universiteit. Ze bekijken waar in het werkveld ­behoefte aan is en hoe de ­universiteit werkgevers daarbij kan bedienen. ­Alumni en andere geïnteresseerden ­kunnen daarnaast kennismaken met het onderwijs door het volgen van voor­lichtingswebinars en masterclasses.

De nog te ontwikkelen nieuwe opleidingen kunnen korte modules zijn van enkele maanden tot intensievere programmas in de vorm van complete leergangen, en het kan zowel online als fysiek. De universiteit zoekt hiervoor ook de samenwerking met bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsorganisaties in de regio op, om samen met hen onderwijslijnen op te zetten voor professionals. Door waar dat kan samen te werken en elkaars kracht te gebruiken zorgen we voor een goede verbinding van de wetenschappelijke kennis van de universiteit met de praktijk in het werkveld. Daar draait het bij onderwijs voor professionals om.'

Dit artikel verscheen eerder in alumnimagazine Leidraad. Lees hierin ook nog over de ervaringen van docenten en professionals met Universiteit Leiden Academy op pagina 28 en 29.

Tekst: Marijn Kramp
Illustratie: Jenna Arts