De postkoloniale podcast: Internationale perspectieven op (post)koloniale literatuur - met Marijke Denger en Elleke Boehmer

Het kolonialisme was niet uniek voor Nederland. Ook andere Europese landen koloniseerden gebieden buiten Europa. Dat leverde Franse, Duitse, Spaanse, Portugese, Italiaanse en Deense, maar vooral veel Engelstalige, koloniale literatuur op.

Digital Collections
Hotel Crag op Penang Hill te Penang (1900), Collectie Universiteitsbibliotheek Leiden [KITLV 103725].

In De postkoloniale podcast gaan Rick Honings, Scaliger-hoogleraar, en Coen van ’t Veer, docent-onderzoeker, van de Universiteit Leiden in gesprek met prominente onderzoekers en schrijvers over hun werk in relatie tot het koloniale verleden. In de dertiende aflevering staan de internationale perspectieven op (post)koloniale literatuur centraal. Veel van de theoretische inzichten over koloniale en postkoloniale literatuur stammen uit de Angelsaksische wereld.

Marijke Denger en Elleke Boehmer hebben allebei aan buitenlandse universiteiten carrière gemaakt op het gebied van Engelstalige en Nederlandstalige koloniale en postkoloniale literatuur. In De Postkoloniale podcast vertellen ze over internationale, multi-linguale perspectieven op het koloniale verleden en de postkoloniale literatuurbenadering.

Coen van ’t Veer, Rick Honings, Marijke Denger, Elleke Boehmer

Gasten

Prof dr. Elleke Boehmer is hoogleraar Engelstalige wereldliteratuur aan de Universiteit van Oxford en directeur van het Oxford Centre for Life-Writing. Ze publiceerde onder meer Postcolonial Poetics (2018), Indian Arrivals 1880-1915 (2015) en het standaardwerk Colonial and Postcolonial Literature. Migrant metaphors (1995, tweede druk 2005). Daarnaast is ze de auteur van vijf romans en twee verhalenbundels.

Dr. Marijke Denger (1986) is postdoc-onderzoeker moderne Engelse literatuurwetenschap aan de Universiteit van Bern, waar zij in 2016 promoveerde. Sinds 2023 is zij ook verbonden aan het Vidi-project Voicing the Colony, dat aan de Universiteit Leiden wordt uitgevoerd. Zij is de auteur van Caring for Community. Towards a New Ethics of Responsibility in Contemporary Postcolonial Novels (2019) en redactielid van Indische Letteren.

De postkoloniale podcast

Het koloniale verleden van Nederland staat volop in de belangstelling. In 2020 was het vijfenzeventig jaar geleden dat Indonesië onafhankelijk werd; twee jaar later bood premier Rutte ‘diepe excuses’ aan voor het structureel geweld dat in de dekolonisatieoorlog was gebruikt. In De postkoloniale podcast komen prominente onderzoekers en schrijvers aan het woord en praten we over hun onderzoek/werk in relatie tot het koloniale verleden. Centraal staat de vraag in hoeverre het onderzoek naar (post)koloniale literatuur kan bijdragen aan de verwerking van het koloniale verleden.

Afleveringen

De afleveringen worden gepubliceerd op De postkoloniale podcast, het kanaal van Universitaire Bibliotheken Leiden. Dit is het tweede seizoen en er verschijnen weer zes nieuwe afleveringen. De nieuwste aflevering en de eerdere afleveringen kunnen nu worden beluisterd via de volgende kanalen:

NWO Vidi-project

De postkoloniale podcast is een initiatief van Rick Honings en Coen van ’t Veer. Beiden zijn redacteur van de in 2021 verschenen literatuurgeschiedenis De postkoloniale spiegel. De Nederlands-Indische letteren herlezen en van het wetenschappelijke tijdschrift Indische Letteren. De podcast komt voort uit het door Rick Honings geleide NWO Vidi-project Voicing the Colony. Travelers in the Dutch East Indies, 1800-1945.