E-hoofdpijndagboek moet patiënten en artsen gerichter gaan helpen

Met behulp van een ZonMw-subsidie gaan het LUMC en de Health Campus Den Haag in samenwerking met hoofdpijnpatiënten onderzoek doen naar de toepassing van een digitaal hoofdpijndagboek. Dit middel kan patiënten helpen om hun migraineaanvallen beter te begrijpen en samen met de arts het beste behandelplan op te stellen.

In Nederland krijgen 33% van de vrouwen en 13% van de mannen in hun leven te maken met migraine. Er is op dit moment nog weinig kennis over factoren die migraineaanvallen uitlokken of over effecten van behandelingen. Het Leids Hoofdpijn Centrum van het LUMC, onder leiding van hoogleraar en neuroloog Gisela Terwindt, onderzocht daarom de afgelopen jaren of een e-hoofdpijndagboek hierbij zou kunnen helpen. Zij ontwikkelden daartoe een applicatie samen met Interactive Studios, het e-hoofdpijndagboek in de Patient Journey App, en testten de werking ervan met behulp van patiënten.

Gouden standaard

Nadine Pelzer, neuroloog en onderzoeker bij het LUMC en de Health Campus Den Haag, licht toe: ‘Patiënten vulden het e-hoofdpijndagboek in en de diagnose door een arts was de gouden standaard om de gegevens te valideren. Daarnaast vroegen we naar tevredenheid over het e-dagboek om meer te weten te komen over de manier waarop het dagboek werkte voor patiënten en behandelend artsen. Onderweg pasten we dingen aan, zo kan je bijvoorbeeld nu de relatie met de menstruatie zien bij vrouwen. Daardoor zie je als arts en als patiënt meteen dat aanvallen rondom de menstruatie langer duren, en kun je meteen in gezamenlijk overleg de behandeling hierop aanpassen. Ook past het in de wens van zorg op afstand, want het bespaart tijd en dus geld. Wij zien real-time hoe het met onze patiënten gaat, omdat we hetzelfde overzicht krijgen als de mensen op hun mobiel. Het hoofdpijndagboek wordt inmiddels ook gebruikt in een aantal andere hoofdpijncentra en we hopen dat steeds meer neurologen dat gaan doen.’

Gebruik verbeteren

De komende twee jaar gaat de Leidse Hoofdpijngroep in samenwerking met hoofdpijnpatiënten kijken of het hoofdpijndagboek nog verder te verbeteren is voor gebruik, in eerste instantie binnen ziekenhuizen. De wens is om het e-hoofdpijndagboek ook toe te passen in de eerstelijnszorg. ‘Daarvoor willen we gaan samenwerken met huisartsen’, besluit Pelzer. ‘We hopen daarvoor dus een nieuwe subsidie te krijgen, dankzij de samenwerking tussen LUMC en Health Campus Den Haag is de infrastructuur al solide. Uiteindelijk willen we ontlasting van zorg bewerkstelligen met onze e-tools.’

Kijk op hoofdpijnonderzoek.nl of luister naar de Hoofdpijnpodcast op je favoriete podcastapp of via de website.

Bannerfoto: Ivan Aleksic / Unsplash

Werk samen met Population Health Living Lab the Hague

Het interdisciplinaire onderzoeksprogramma Population Health Living Lab The Hague van de Universiteit Leiden en de Health Campus Den Haag richt zich op bekijken van de gezondheid van een groep mensen in plaats van de gezondheid van een individu. Hoe meer medische gegevens je verzamelt over de gezondheid van bepaalde groepen mensen - bijvoorbeeld individuen die in dezelfde stad of wijk wonen - hoe meer je kunt leren over de manier waarop de gezondheid van mensen uit deze groep zich op lange termijn gaat ontwikkelen. Meer weten? Samenwerken? Neem contact op met trekkers Mattijs Numans en Egbert Vos.