Erkennen en waarderen: wat houdt het eigenlijk in?

Erkennen en Waarderen, een term die je al dan niet voorbij hebt zien komen in het strategisch plan of in gesprekken. Maar wat houdt het eigenlijk in, op wie is het van toepassing, waarom is het belangrijk en hoe gaan we er in de faculteit meer van merken?

We nemen je mee aan de hand van een bijeenkomst 'Academia in Motion’ georganiseerd door HR over Erkennen en Waarderen die korte tijd geleden plaatsvond voor de leidinggevende collega’s van onze faculteit.

Cultuurverandering

De middag werd afgetrapt met een kort welkomstwoord van decaan Suzan Stoter. Zij benadrukte de rol van leidinggevenden in de cultuurverandering die Academia in Motion en specifiek Erkennen en Waarderen met zich meebrengt. Vervolgens gaf Marieke Adriaanse (ambassadeur AiM, Universiteit Leiden) een korte interactieve introductie op het thema.

Academia in Motion

De Universiteit Leiden streeft ernaar om een open werkplek te zijn waar we ieders bijdrage erkennen en waarderen. Hierin is het belangrijk dat de universiteit meer kennis ontwikkelt en deelt in verbinding met de samenleving. De universiteit heeft een heldere visie geformuleerd op Erkennen & Waarderen, en Open Science. Deze twee sterk gerelateerde thema’s komen samen onder de paraplu Academia in Motion (AiM).

Voorbeelden

In de bijeenkomst liet Marieke Adriaanse een aantal casussen zien waarin Erkennen en Waarderen een zichtbare rol kan spelen.

• Casus 1: Johan, toont heel veel innovatie en leiderschap in zijn lesgeven, maar zijn bevordering wordt nu geweigerd op basis van een te laag aantal internationale publicaties.
  • Casus 2: Afdeling X is in uitdagende tijden op zoek naar een nieuwe leidinggevende. De senior staf binnen de afdeling heeft echter weinig affiniteit met leidinggevende taken. Ze werden voornamelijk aangesteld op basis van publicaties.
  • Casus 3: Sophie, een postdoc, heeft moeite om erkenning te krijgen voor haar werk in een groot groepsproject. Ondanks dat zij veel werk heeft verricht, krijgt de hoogleraar, die erop stond laatste/eerste auteur te zijn, alle credits.

Alle drie de voorbeelden beschrijven herkenbare situaties binnen de universiteit en faculteit. De vraag is hoe met de nieuwe manier van Erkennen en Waarderen hier verandering in kan plaatsvinden.

Effectieve gespreksvoering

Leidinggevenden kunnen het gedachtegoed van AiM uitdragen en het eigen team of afdeling inspireren. Daarnaast hebben leidinggevenden ook een belangrijke rol in effectieve gespreksvoering. In deze context werden tijdens de bijeenkomst een drietal situaties nagespeeld door twee acteurs. De leidinggevenden gaven de acteurs na elke scene feedback vanuit de zaal. Daarna voerden de acteurs hetzelfde gesprek maar op een andere manier, waardoor het gesprek een andere wending kreeg. Op deze manier konden de deelnemers in de zaal experimenteren met verschillende strategieën en ervaren wat de uitwerking hiervan was.

Een algemene conclusie van de middag was; ‘het voeren van een goed gesprek kan best lastig zijn’. Iedereen heeft zijn eigen stijl, er is geen goed of fout. Wel heeft elke stijl of aanpak een andere uitwerking. Deze kan ook worden beïnvloed door factoren als persoonlijke voorkeur of emoties. Met elkaar willen we een omgeving creëren waarin we van elkaar kunnen leren, waarin je fouten mag maken.

Meedenken?

Op iedere faculteit wordt een Facultair Academia in Motion team (FAiM) samengesteld die de principes en activiteiten van AiM naar hun eigen unieke behoeften en context vertaalt. Wil je hier actief over meedenken? Meld je dan bij Marijn Stipdonk.

Wat doet HR?

De afdeling HR werkt op dagelijkse basis aan het thema Erkennen & Waarderen. Zo besteden zij bijvoorbeeld veel aandacht aan leiderschapsontwikkeling. Ook de pilot met de nieuwe Jaargesprekken is hier een mooi voorbeeld van. Het komende jaar wordt gewerkt aan de universiteitsbrede uitrol van het nieuwe Jaargesprek, wordt een onboardingsprogramma voor leidinggevenden ontwikkeld en gaan zij aan de slag met het facultaire loopbaanbeleid en docentontwikkeling.