Pim Rusch

Gezellige opening tweede semester: ‘Laten we elkaar steunen’

Op de eerste dag van februari kwamen medewerkers van de Faculteit Geesteswetenschappen samen in de Faculty Club. Onder het genot van een hapje en een drankje luidden ze er het nieuwe semester in.

Decaan Mark Rutgers opende de middag met goed nieuws: Cluster Zuid heeft een nieuwe naam. Het complex, dat dit voorjaar wordt opgeleverd, wordt vernoemd naar Egyptologe Herta Mohr. Het is daarmee het eerste Leidse universiteitsgebouw met een vrouwennnaam.

Fikse financiële uitdaging

Rutgers ging vervolgens in op de financiële situatie van de faculteit, die voor de komende jaren een tekort laat zien. ‘We zullen blijven proberen iedereen zo goed mogelijk mee te nemen in dit dossier’, benadrukte hij, waarna hij het kernteam bedankte dat de afgelopen tijd een ‘enorme hoeveelheid data’ heeft geanalyseerd. Nu is het aan een door het Faculteitsbestuur ingestelde stuurgroep om een voorstel met structurele en realistische besparingsmogelijkheden te maken.

‘Houd elkaar in het oog’

In 2024 staan daarnaast onderzoeksvisitaties van de instituten en een verdere uitwerking van het Facultair Strategisch Plan op het programma. Een vol jaar dus, waarin ook de buitenwereld zich niet onbetuigd laat met onder meer de oorlogen in Gaza en Oekraïne, de toenemende klimaatcrisis en een nieuw te vormen regering. Rutgers: ‘Laten we zorgen dat we elkaar steunen in deze situaties. Uiteindelijk zijn het dialoog en wederzijds begrip die ons verder helpen.