Nieuw model om de gevolgen van jeugdtrauma’s te begrijpen

Een groep wetenschappers, waaronder Anne-Laura van Harmelen - Hoogleraar Brein, Veiligheid en Veerkracht aan de Universiteit Leiden - hebben een nieuw model ontwikkeld om te onderzoeken hoe jeugdtrauma’s leiden tot negatieve gevolgen in het leven, zoals ziekte en veroudering. Een wetenschappelijk artikel hierover verscheen in Nature Mental Health.

Het nieuwe model heet de 'bio-exposoom' en omvat alle factoren die een rol kunnen spelen op de ontwikkeling van een kind - van genentische tot aan geo-politieke invloeden. Het bio-exposoom model laat zien dat deze biologische, psychologische en sociale omgevingsfactoren elkaar wederkerig beïnvloeden en daarom samen een systeem vormen: de bio-exposoom.

Dit netwerk regelt de aanpassing van het lichaam, gedrag en emoties aan stressvolle of traumatische situaties, onze stress-reacties. Kindertrauma’s kunnen ervoor zorgen dat dit systeem zich aanpast aan stressvolle thuisomgevingen, maar op de lange termijn kan deze aanpassing leiden tot chronische stress, mentale of fysieke ziekte en veroudering.

Het model stelt dat er al bestaande interventies zijn om stressreacties te verbeteren. Er is echter meer onderzoek nodig om te weten wanneer, in welke contexten en voor wie deze interventies het beste werken. Het model pleit voor een nieuw onderzoeksprogramma dat complexiteit, grote datasets en samenwerking omvat.

Lees het volledige artikel op Nature Mental Health ››

Nature Mental Health is een maandelijks online tijdschrift dat origineel, peer-reviewed onderzoek publiceert uit de breedte van de wetenschappen die zich bezighouden met geestelijke gezondheid en psychische stoornissen.