Het BIAS-project op de Applied Machine Learning Days in Lausanne, Zwitserland

De Applied Machine Learning Days (AMLD) is een wereldwijd platform dat experts en deelnemers uit meer dan 40 landen samenbrengt uit industrie, academie en overheid op het gebied van machine learning. In de editie van dit jaar organiseerden leden van het BIAS-project een track rond het onderwerp 'Eerlijkheid en Bias in AI-toepassingen voor de arbeidsmarkt', in samenwerking met NLP-expert Elena Nazarenko.

De track werd gestart met een korte presentatie van het BIAS-project door Mascha Kurpicz-Briki, hoofd van het technische werkpakket. De doelstellingen, het consortium en het algemene idee van het bias-project werden aan het publiek gepresenteerd.

Als vervolg op deze introductie illustreerde Eduard Fosch-Villaronga, BIAS-partner Universiteit Leiden, hoe het ontwerpen van AI-oplossingen diepgaande gevolgen heeft voor de samenleving en een socio-technische participatieve inspanning vereist waarbij technische, sociale, economische, politieke en juridische overwegingen worden meegenomen. Hij toonde hoe de verschillende activiteiten in werkpakket 2 het BIAS project ondersteunden. Zo hielp de literatuurstudie het project om eerdere inspanningen op theoretisch niveau te bekijken. De mapping-oefening en de expertinterviews hielpen om de stand van zaken en het denken van professionals die op deze gebieden werken te begrijpen. Ten slotte hielp de enquête het project om de attitudes en zorgen van werknemers en het publiek ten opzichte van automatisering op de arbeidsmarkt in kaart te brengen. Aan het einde van de presentatie moedigde Eduard het publiek aan om zich aan te sluiten bij de National Labs, een pool van diverse belanghebbenden, waaronder werkgevers, werknemers, HR-praktijkmensen, AI-ontwikkelaars, vakbondsvertegenwoordigers, organisaties uit het maatschappelijk middenveld en wetenschappers, wiens professionele expertise en/of ervaring kunnen bijdragen aan het BIAS-project.

De sessie werd gevolgd door een presentatie van Preethi Lahoti van Google Research, waarin AI Safety en Fairness in Large Language Models werden besproken. Als laatste spreker van de eerste sessie presenteerde Alejandro Jesús Castañeira Rodriguez van het bedrijf Janzz de technische benaderingen achter hun software voor vacaturematching. Na een welverdiende koffiepauze ging Christoph Heitz van de Zurich University of Applied Sciences (ZHAW) in op de filosofie en technische solutionisme, waarbij hij besprak hoe de socio-technische aard van eerlijkheid en bias in theorie en praktijk aangepakt kan worden. Cynthia Liem van de Technische Universiteit Delft deelde ervaringen en bevindingen van interdisciplinaire onderzoekssamenwerkingen die onderzoek op het gebied van AI en de arbeidsmarkt overbruggen. Ten slotte werden twee korte presentaties gegeven door Jana Mareckova van de Universiteit van St. Gallen en Pencho Yordanov van de Adecco Group om de sessie af te ronden.

Elke presentatie werd gevolgd door een vragen- en antwoordsessie, waarbij het geïnteresseerde publiek actief in gesprek ging met de sprekers, wat leidde tot een waardevolle discussie.

Wil je meer weten over AMLD?

De Applied Machine Learning Days is een wereldwijd platform dat experts en deelnemers uit meer dan 40 landen uit industrie, academie en overheid samenbrengt. Het evenement duurt vier dagen en omvat keynote speakers, thematische tracks, workshops en een tentoonstelling. Het biedt de mogelijkheid om de nieuwste onderzoeken en inzichten op het gebied van machine learning te horen en kennis uit te wisselen met experts.