Hoe ziet een werkweek van de assessor eruit?

Neem een kijkje achter de schermen bij het faculteitsbestuur. Hannah Saberi neemt je mee in de werkweek van de assessor.

Als assessor heb ik een hele diverse werkweek. Voor een deel zit ik in vergaderingen, op andere momenten werk ik mijn mail bij of drink ik koffietjes met diverse studentengroepen (studieverenigingsbesturen, assessoren van andere faculteiten etc.). Hier en daar ben ik bij een lunch of borrel aanwezig om informele zaken te bespreken, en dit allemaal binnen +/-25 uur per week. De rest van mijn tijd in de week ben ik bezig met het volgen van een vak en het schrijven van mijn scriptie. Hieronder een paar highlights uit een van mijn werkweken.

Maandag 10 uur tot 12 uur: Faculteitsraad en opening tijdlijn Rechtenkamer in Academiegebouw

Ongeveer elke zes weken is er een vergadering van de faculteitsraad, waarbij de raad (bestaande uit 7 personeelsleden en 7 studentleden uit de faculteit) het faculteitsbestuur adviseert over alle zaken op facultair niveau. Deze vergaderingen vinden plaats in de Rechtenkamer van het Academiegebouw; na de vergadering op 11 maart vond de opening van de nieuwe tijdlijn op de muur van deze kamer plaats.

Maandag 13 uur tot 15 uur: mails en to do’s afwerken

Als assessor heb je veel kleine taken. Om dit voor mezelf overzichtelijk te maken houd ik een to do lijst bij. Tussen afspraken door ben ik op mijn werkplek bezig met het bijwerken van mijn mail en het afwerken van mijn To Do lijst. Ook heb ik tijd om me bezig te houden met zaken die ik belangrijk vind, bijvoorbeeld het updaten van de Instagrampagina @assessorlaw. En dat allemaal met een heerlijk kopje cappuccino natuurlijk.

Dinsdag 10 uur tot 12.30 uur: Faculteitsbestuur vergadering

Regelmatig komt het faculteitsbestuur samen om belangrijke zaken te bespreken over het onderwijs, onderzoek en de organisatie van de faculteit. Als assessor ben je volwaardig lid van het faculteitsbestuur en altijd bij deze vergaderingen actief aanwezig om het studentperspectief te vertegenwoordigen. Vanwege de kleine setting is dit mijn favoriete overleg.

Dinsdag 16 uur tot 18 uur: omgekeerde CoBo

De assessor onderhoudt regelmatig contact met de studieverenigingen van de faculteit. Dit jaar is er voor het eerst een omgekeerde facultaire CoBo (Constitutie Borrel) georganiseerd, waarbij het faculteitsbestuur de studieverengingsbesturen heeft uitgenodigd voor een borrel om nader kennis te maken. Deze borrel is een initiatief wat ik heb opgezet en het is goed bevallen, dus hopelijk is het vanaf dit jaar een traditie!

Donderdag 12 uur tot 13 uur: lunch met assessoren van andere faculteiten

Elke maand komt het LAssO (Leids Assessoren Overleg) samen. Het LAssO bestaat uit de 7 assessoren van alle faculteiten van de Universiteit Leiden. In het LAssO worden relevante universitaire thema’s besproken zoals studentenwelzijn en duurzaamheid. Na de vergaderingen gaan we soms informeel bijkletsen tijdens een lunch of een borrel.

Donderdag 14 uur tot 15 uur: overleg met klachtencommissie

Samen met het Hoofd Onderwijs- en Studentzaken, maakt de assessor deel uit van de klachtencommissie van de faculteit. Regelmatig spreken wij af om een gepaste oplossing te vinden voor de door studenten ingediende klachten. De studenten nodigen we eventueel uit voor een gesprek. Daarnaast zijn we nu bezig met het updaten van het klachtenreglement van de faculteit.