In memoriam: Dr. Paulus Wilhelmus Antonius Theodorus van der Laan (1947–2024)

Op 16 februari 2024 is onze geliefde oud-collega Paul van der Laan overleden.

Paul van der Laan

Paul van der Laan was van 1969 tot 1979, eerst als student-assistent en daarna als wetenschappelijk medewerker, verbonden aan het Leids Papyrologisch Instituut, waar hij onder andere heeft bijgedragen aan belangrijke internationale projecten zoals de ontsluiting van het Zeno-archief (zie P.W. Pestman, A Guide to the Zenon Archive, 1978) en de Berichtigungsliste der griechischen Papyrusurkunden aus Ägypten (met name vols VI en VII). Tot zijn publicaties uit die tijd behoort ook een fameus christelijk koortsamulet uit de papyruscollectie van het Instituut (P. Batav. 20). Daarnaast deelde hij zijn kennis van de Griekse papyrologie graag met bezoekende groepen gymnasiasten en andere belangstellenden. Zo werd hij ook de samensteller van een papyrustentoonstelling, oorspronkelijk georganiseerd ter gelegenheid van de Open Dagen tijdens het 400-jarig bestaan van de Universiteit in 1974, die sindsdien, tot op heden, nog regelmatig voor scholieren en andere belangstellenden wordt neergelegd.

In 1979 verliet Paul het Papyrologisch Instituut om Klassieke Talen te gaan doceren aan een scholengemeenschap in Oud-Beijerland; hij was een geboren leraar. Daarnaast is hij in 1990 gepromoveerd op de christelijke dichter Sedulius (Sedulius, Carmen Paschale Boek 4: inleiding, vertaling, commentaar, proefschrift Leiden, 1990). Maar de Griekse Papyrologie bleef hij altijd een warm hart toedragen. Hij bracht regelmatig een bezoek aan zijn oud-collega's op het Instituut, hield contact per telefoon en e-mail en was een welkome vaste bezoeker van de jaarlijkse Papyrologendagen, waar hij ook weleens een lezing gaf. Na zijn pensioen in 2011 keerde Paul terug naar de Papyrologie: hij heeft tot op het laatst als vrijwilliger Griekse teksten gecodeerd en ingevoerd in de Duke Database of Documentary Papyri en de Digital Corpus of Literary Papyri. Zo zijn deze open access databases (zie https://papyri.info/) door hem met bijna duizend teksten verrijkt, waarvoor de wereldwijde papyrologische gemeenschap hem uitermate dankbaar is.

Paul was een man van vele talenten. Hij was naast en na zijn werk ook nog parttime ambtenaar van de Burgerlijke Stand en een geliefd reisleider door Rome; hij zong prachtig Gregoriaans, sprak vloeiend Latijn. Wij zullen Pauls kleurrijke, erudiete en vooral ook warme persoonlijkheid zeer missen.

Cisca Hoogendijk