Nieuwe bijzondere leerstoel Pedagogiek en Recht

Door middel van een bijzondere schenking maakt Stichting Pro Juventute een nieuwe bijzondere leerstoel Pedagogiek en Recht mogelijk. Pro Juventute hoopt met deze leerstoel in een samenhangend juridisch en pedagogisch perspectief de bescherming van een kind optimaal te realiseren.

Pro Juventute zet zich in voor vernieuwende activiteiten ten behoeve van kinderen en jongeren in problemen, met een focus op de ambulante jeugdzorg. De stichting financiert niet alleen praktische initiatieven, maar ondersteunt ook onderzoek op het gebied van jeugdzorg. De schenking markeert de eerste samenwerking van Pro Juventute met het Leids Universiteits Fonds (LUF) en de Universiteit Leiden.

Tijdens de tekenceremonie onderstreepte hoogleraar Jeugdrecht Mariëlle Bruning het belang van de leerstoel: 'De leerstoel is van groot belang voor de verdere versterking van de samenwerking tussen de afdeling Jeugdrecht en Pedagogische Wetenschappen. Er kan zo nog meer aandacht worden besteed aan het bruggen bouwen tussen wetenschap en praktijk. Het is de bedoeling dat met de leerstoel wordt bevorderd dat professionals in de jeugdhulp en jeugdbescherming worden versterkt door het overbrengen van wetenschappelijke inzichten. Daarnaast is het doel om in de praktijk op te halen welke vraagstukken wetenschappelijke aandacht verdienen.'

Meer lezen?

Lees het volledige artikel op de website van het LUF.