Muzikale soundscape en swipen met kunst: online lespakket brengt een frisse wind in de dialoog over mentale gezondheid

Op 28 februari werd bij ROC Amsterdam in aanwezigheid van ruim 300 studenten en docenten ‘De Bovenkamer’ gelanceerd; een online lespakket dat mentale gezondheid op een laagdrempelige manier bespreekbaar maakt op middelbare scholen en MBO’s.

Wat is normaal

In dit project, dat is uitgevoerd in het kader van een NWA communicatiebeurs en NWA route Neurolab NL, brengt Museum van de Geest in samenwerking met Universiteit Leiden (Marieke Bos), Amsterdam UMC (Annelinde VandenBroucke) en ROC van Amsterdam – West het museum naar de klas.

Door middel van kunst en cultuur worden middelbare scholieren en MBO studenten aan het denken gezet over stigma’s en het belang van mentale gezondheid. Wat is normaal en wat is raar? Moeten wij als mens veranderen, of moeten we onze ideeën over raar en normaal veranderen?

De scholieren en studenten maken verschillende online games om hun emoties en gedachtenpatronen te leren kennen. Zo maken ze bijvoorbeeld een muzikale soundscape van hun binnenwereld om de ander te laten ervaren hoe zij zich voelen tijdens verschillende stressvolle of spannende momenten. En wordt er geswiped met kunst om de discussie op gang te brengen over wat ‘normaal’ of ‘gek’ is.

Mentale gezondheid bespreekbaar maken

Het doel van Museum van de Geest is mentale gezondheid bespreekbaar te maken, vooroordelen te doorbreken, stigmatisering aan te pakken en zo bij te dragen aan een gelijkwaardige inclusieve samenleving waar iedereen mee kan en mag doen.

Impactanalyse

Marieke Bos en Annelinde Vandenbroecke zullen een impactanalyse uitvoeren onder 1500 MBO studenten om het bereik en de effectiviteit van het lespakket te meten. De resultaten worden gebruikt om het huidige programma te verbeteren en wellicht ook om in de toekomst het pakket uit te breiden.