Ontsnappen uit een sarcofaag: studenten van de minor Living Education Lab maken een onderwijstool

Hoe gaan leerlingen meer vragen stellen bij een museumbezoek? Laat ze een Egyptische prinses bevrijden uit een sarcofaag! In de minor Living Education Lab ontwierpen studenten van de TU Delft, Universiteit Leiden en Erasmus Universiteit Rotterdam een escaperoom.

Vragen stellen om prinses te bevrijden

Docenten willen dat leerlingen actief meedoen aan een museumbezoek, zodat het leuk en zinvol is. Probleem is dat leerlingen geen vragen stellen, omdat ze de omgeving en de rondleider niet kennen. Bovendien zijn ze niet gewend om vragen te stellen of weten ze niet hoe dat moet. Studenten gingen hiermee aan de slag met leerlingen uit 1 vwo. Ze ontwierpen een virtuele escaperoom-opdracht voor gebruik in het Rijksmuseum van Oudheden. Leerlingen krijgen een audiotour en horen een Egyptische prinses, Amara, om hulp roepen. Ze moeten haar uit een sarcofaag bevrijden, waarin haar kwaadaardige zus haar gevangen heeft. De leerlingen stellen vragen en moeten in het museum verbanden en voorwerpen vinden die helpen Amara te bevrijden. De chatbot geeft onmiddellijk feedback, waardoor de betrokkenheid van de leerlingen toeneemt. Op het einde kunnen ze zien hoe goed ze het hebben gedaan in vergelijking met andere klassen.

Systematische aanpak en creativiteit

Albert Logtenberg (ICLON) is een van de docenten in de minor en ‘stakeholder’ in dit project: ‘Ik ben erg positief over het product dat ‘mijn’ groepje heeft geleverd. Als docent en onderzoeker heb ik duizenden ideeën die niet altijd even duurzaam of levensvatbaar zijn. Door het denkwerk en de systematische aanpak van deze groep heb ik nu bruikbare input voor mijn project en zijn we een stap dichter bij de implementatie ervan. Het is knap hoe de studenten focus aan een open, ongestructureerd probleem geven en daarbij de creativiteit niet uit het oog verliezen. Ik heb de indruk dat de studenten zelf ook plezier hebben gehad. Want hoe leuk is het om iets te maken voor anderen en daarbij ook nog regelmatig in het museum rond te struinen?’

Prototype ontwikkelen

In het tweede deel van de minor Living Education Lab pasten de studenten toe wat zij in het eerste deel van de minor leerden. Aan de hand van de design thinking methode werkten ze in groepjes aan een oplossing voor een probleem van een onderwijsprofessional. In overleg met deze stakeholder, onder leiding van docenten van de drie universiteiten, verkenden de studenten hun doelgroep (empathize), onderzochten ze de probleemstelling (define), dachten ze na over mogelijke oplossingen (ideate), en ontwikkelden (prototype) en testten (evaluate) ze een oplossing.

Eén groep ontwierp het escaperoom-spel waardoor leerlingen nieuwsgierig worden en meer vragen stellen tijdens het museumbezoek. Een andere groep ontwierp een heuse game-box met daarin vier spellen. Elk spel bevordert op een andere manier algoritmisch denken en/of programmeervaardigheden van studenten.

Minor Living Education Lab

Deze minor combineert de domeinen design thinking en leren en doceren met technologie met interdisciplinair groepswerk. De minor is bedoeld voor studenten die

• Geïnteresseerd zijn in onderwijs en digitale technologie en willen ervaren hoe het is om een real-life probleem op te lossen in een multidisciplinaire groep van studenten en onderwijsprofessionals;
  • Een kijkje willen nemen achter de schermen van het hoger en middelbaar onderwijs;
  • Geïnteresseerd zijn in de impact van onderwijstechnologieën.

Deze minor kwam tot stand door een samenwerking tussen de Universiteit Leiden, de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Kom naar de voorlichtingsbijeenkomsten in maart

In Leiden, Delft of Rotterdam (online)

Data en locaties

Fotografie: ICLON/Louise de la Motte