Ontwikkelaar nieuwe Indonesische hoofdstad gaat samenwerken met Leiden-Delft-Erasmus

Nusantara Capital Authority (OIKN), verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe hoofdstad van Indonesië, en Leiden-Delft-Erasmus Universities hebben 18 maart een intentieverklaring getekend voor kennisdeling en gezamenlijk onderzoek.

De samenwerking zal gericht zijn op vraagstukken die te maken hebben met de ontwikkeling van de nieuwe Indonesische hoofdstad Nusantara. Leiden-Delft-Erasmus Universities zal bijdragen aan wetenschappelijke en educatieve programma's zoals workshops, conferenties en thesis labs op het gebied van stedelijke planning, smart cities, duurzaam water- en afvalbeheer, intelligente transportsystemen, veerkrachtige en inclusieve gemeenschappen, klimaatmitigatie, stedelijke biodiversiteit en botanische tuinen.

Verplaatsing van de hoofdstad

De toekomstige hoofdstad zal aan de oostkust van het eiland Kalimantan worden gerealiseerd. De oppervlakte van Nusantara is bijna vier keer zo groot als die van Jakarta, ongeveer 256.142 hectare en het zeegebied is 68.189 hectare. De aanleiding voor de verplaatsing van de hoofdstad is de overbevolking van Jakarta met alle problemen van dien. Nusantara National Capital Authority (NNCA) is belast met de voorbereiding, ontwikkeling en verplaatsing van de nationale hoofdstad naar Nusantara.

De verklaring werd ondertekend door de voorzitter van Nusantara Capital Authority, Bambang Susantono en Leiden-Delft-Erasmus Universities Dean, Wim van den Doel.

Van den Doel benadrukt het belang van Indonesië in het slagen van de wereldwijde ontwikkelingsagenda: 'De oprichting van een nieuwe hoofdstad, waarvan het de bedoeling is dat het 's werelds meest innovatieve forest city wordt, is niets minder dan visionair.'

'Nu we de handen ineenslaan met de Nusantara Capital Authority, erkennen we dat Indonesië een centrale rol speelt bij het aanpakken van urgente wereldwijde uitdagingen. Van baanbrekende ontwikkelingen in de groene economie tot de ontwikkeling van de forest city Nusantara, de bijdragen van Indonesië kunnen tot ver buiten de landsgrenzen doorwerken,' aldus Van den Doel.

Strategische alliantie

Voorzitter Bambang Susantono over het belang van de samenwerking: 'Onze strategische alliantie met de universiteiten van Leiden, Delft en Erasmus zal een toekomst van innovatie en vooruitgang mogelijk maken. En wat nog belangrijker is, we zijn ervan overtuigd dat ons toekomstige gezamenlijke programma voor onderzoek en kennisdeling mede de basis kan leggen voor Indonesië om in 2045 een hoge-inkomensnatie te zijn, waarbij de ontwikkeling van Nusantara centraal staat'.

Bron: LDE