Horizon Europe BIAS & AEQUITAS zusterprojecten bundelen krachten om de impact van AI op werknemers te begrijpen

Het BIAS-project van de eLaw Center van de Universiteit Leiden en het AEQUITAS-project van de Universidad de la Laguna zullen samenwerken om een dieper inzicht te ontwikkelen in de impact van AI-technologieën op werknemers en dienovereenkomstig beleid te informeren.

Eduard Fosch-Villaronga, namens de eLaw Centrum voor Recht en Digitale Technologie van de Universiteit Leiden, en Gustavo Marrero en Ángel Marrero van de Universidad de la Laguna in Tenerife, zullen de handen ineenslaan in de strijd tegen vooroordelen in kunstmatige intelligentie (AI) systemen binnen de arbeidsmarkt. Deze samenwerking tussen het Horizon Europe Project BIAS en het zusterproject AEQUITAS markeert een belangrijke mijlpaal in de voortdurende inspanningen om een eerlijke en transparante inzet van AI in de Europese Unie te waarborgen.

Het Horizon Europe Project BIAS, gefinancierd door het Horizon Europe Onderzoeks- en Innovatieprogramma van de Europese Unie, is een vierjarig initiatief dat als doel heeft zowel de gemeenschappen van Kunstmatige Intelligentie (AI) als Human Resources Management (HRM) te versterken door vooroordelen in algoritmen aan te pakken en te verminderen. Het project streeft ernaar praktische oplossingen te ontwikkelen om vooroordelen in AI-systemen te bestrijden, met de focus op hun impact op werkgelegenheid en personeelsbeheer. Ze combineren een multidisciplinaire aanpak waarbij disciplines uit de sociale wetenschappen, computerwetenschappen, wetenschaps- en technologiestudies, en co-creatiebenaderingen worden betrokken waarbij de belangrijkste belanghebbenden die door deze systemen worden beïnvloed, worden betrokken. Eduard Fosch-Villaronga leidt de groep op het gebied van ethische, juridische en maatschappelijke aspecten.

AEQUITAS daarentegen is een driejarig project, ook gefinancierd door het Horizon Europe Kaderprogramma, met als missie het bevorderen van een Europees ecosysteem dat rechtvaardigheid, transparantie, gelijkheid en verantwoordingsplicht in AI-systemen bevordert. AEQUITAS biedt een open platform voor AI-ontwikkelaars en gebruikers om gecontroleerde experimenten uit te voeren om mogelijke problemen van oneerlijkheid in AI-tools op te sporen, te verminderen en te herstellen.

TDe samenwerking tussen deze twee projecten zal hun respectieve expertise en middelen benutten om synergieën te verkennen bij het bestrijden van vooroordelen in algoritmen, met de nadruk op het begrijpen van de percepties en ervaringen van werknemers die door deze vooroordelen worden getroffen. Door de krachten te bundelen, streven de Universiteit Leiden en de Universidad de la Laguna ernaar een dieper inzicht te ontwikkelen in de impact van AI-technologieën op werknemers en dienovereenkomstig beleid te informeren.

Over de samenwerking sprak Eduard Fosch-Villaronga enthousiasme uit over de mogelijke impact van de samenwerking, waarbij hij verklaarde: 'Door onze inspanningen en expertise te bundelen, kunnen we het gebied van AI-ethiek bevorderen en ervoor zorgen dat AI-technologieën worden ontwikkeld en ingezet op een manier die de rechten en waardigheid van alle individuen op de arbeidsmarkt respecteert.'

Gustavo Marrero en Ángel Marrero onderstreepten deze gedachte en benadrukten het belang van samenwerking bij het aanpakken van complexe uitdagingen zoals vooroordelen in algoritmen. 'Onze samenwerking met de eLaw Center van de Universiteit Leiden stelt ons in staat om onze middelen en inzichten te bundelen om effectieve strategieën te ontwikkelen voor het verminderen van vooroordelen in AI-systemen, met als uiteindelijk doel een meer rechtvaardige en inclusieve arbeidsmarkt te bevorderen.'

Wil je meer informatie? Bekijk de projectwebsites:
BIAS
AEQUITAS