Online tentoonstelling - Jemen door Nederlandse lens

Noord-Jemen; een hooggelegen gebied dat nu vaak in het nieuws komt als het centrum van het Houthi-regime. Het is ook een regio met een politieke, sociale en intellectuele geschiedenis die meer dan een millennium omspant. Deze tentoonstelling presenteert bevindingen van het 'Early Modern State Development in Yemen project' van Universiteit Leiden, aan de hand van diverse objecten uit de collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Zie hoe onderzoekers handschriften, kaarten en foto’s uit de Leidse collecties gebruiken om de complexe geschiedenis van Jemen te reconstrueren.

Kaart van Jemen gepubliceerd in het reisboek van Deen Carsten Niebuhr (1733-1815).

De UBL heeft een rijke Jemenitische collectie. Deze objecten, onder meer handschriften, kaarten en foto's, stellen onderzoekers in staat om gedetailleerd inzicht te verkrijgen in de geschiedenis van met name Noord-Jemen, een regio die sinds de tiende eeuw na Christus wordt geregeerd door de Zaydi's, een Sjiitische sekte. De Zaydi's handhaafden niet alleen een robuuste staat ondanks diverse uitdagingen, waaronder twee Ottomaanse veroveringen, maar creëerden en behielden ook een rijkheid aan cultureel erfgoed. De UBL verzamelt al sinds de zestiende eeuw Jemenitische handschriften, wat de collectie een van de oudste van haar soort in Europa maakt. De tentoonstelling Jemen door de Nederlandse lens presenteert verschillende van deze bijzondere materialen.

Commentaar op de leer van Imam al-Hādī ilā-l-ḥaqq, stichter van het Zaydi Imamaat in Yemen.

Een ander aspect van de Jemenitische collectie dat in de tentoonstelling wordt getoond zijn de foto's en verslagen van Nederlandse bezoekers in de regio. Dit wordt gedaan door de ogen van twee belangrijke figuren die de regio bezochten en in staat waren om haar transformatie van een premoderne staat naar moderne samenleving te observeren. De eerste was Cornelis Adriaanse, Nederlands diplomaat in Jeddah, en de andere Gellius Flieringa, een ingenieur die door de Jemenitische regering werd uitgenodigd om te helpen bij de renovatie van de haven van Hodeidah. Ze gingen in Jemen niet alleen om met moslims, maar ook met de lokale Joodse gemeenschap. Hun foto's, brieven en rapporten geven een uniek inzicht in de Jemenitische samenleving en lokale politiek in de jaren dertig.

Early Modern State Development in Yemen project

Het Early Modern State Development in Yemen project, gefinancierd door het Horizon-2020 Marie Sklodowska-Curie Actions program, bestudeert de ontwikkeling van de Noord-Jemenitische, Zayditische samenleving en staat. Hierbij ligt de nadruk op de transformatie van Zayditische instellingen en ideologie tijdens deze periode van politieke verandering. Bij dit onderzoek wordt uitgebreid gebruik gemaakt van de Jemenitische collecties in de Bijzondere Collecties van de UBL. Deze tentoonstelling toont enkele bevindingen van het project.