Uitslag universitaire verkiezingen 2024 bekend

De uitslagen van de universitaire verkiezingen 2024 zijn bekend. Wie gaan ons vertegenwoordigen in de medezeggenschapsraden?

Er kon dit jaar gestemd worden voor de personeels- en studentengeleding van de Universiteitsraad en de studentengeleding van alle Faculteitsraden. De verkiezing voor de studentgeleding van de Faculteitsraad Geesteswetenschappen wordt opnieuw gedaan. Een van de kandidaatstellingen is over het hoofd gezien, waardoor de betreffende partij niet op het digitale stembiljet terecht is gekomen. Bekijk alle uitslagen, met daarbij ook de namen van de gekozen kandidaten. Vanaf het nieuwe academisch jaar nemen de gekozen kandidaten plaats in de verschillende raden.

Uitslag verkiezingen voor de Universiteitsraad

De studentengeleding ziet er anders uit dan vorig jaar. De nieuwe combinatie van Democratische Studentenpartij (DSP) en StudentenCollectief (SC) heeft drie zetels gekregen. PBMS behoudt drie zetels. ONS en LSP krijgen net als vorig jaar één zetel.

Aantal zetels van de studentenpartijen

• 3 DSP-SC
  • 3 PBMS
  • 1 ONS
  • 1 LSP

Bij de personeelspartijen houdt de Leidse Academische Gemeenschap (LAG) vier zetels. Universitair Belang moet een zetel afstaan aan PhDoc.

Aantal zetels van de personeelspartijen

• 4 Leidse Academische Gemeenschap
  • 2 Universitair Belang
  • 2 PhDoc

Totaal aantal stemmen

In totaal brachten 2312 medewerkers hun stem uit, waarmee het opkomstpercentage op 37,6 % komt. Nog niet eerder was er zo'n hoog opkomstpercentage. Het is dus een stuk hoger dan in 2022, toen 29,2 % van de medewerkers stemden. Van de studenten heeft 11,9 % (4031 studenten) gestemd. Dit is lager dan de 12,5 % van vorig jaar.

Ideeën vanuit de academische gemeenschap over te brengen

Tijdens de bekendmaking van de verkiezingsuitslag bedankte Pauline Vincenten, voorzitter van de Universiteitsraad, iedereen die betrokken is bij de medezeggenschap. ‘Ik dank jullie voor jullie inzet om gezamenlijk van onze universiteit een nog fijnere plek te maken waarin je geïnspireerd kunt studeren en werken en je je op je gemak voelt om jezelf te zijn. Als ik zie hoe de partijen en individuele raadsleden op alle niveaus zich het afgelopen jaar hebben ingezet om de aandachtspunten en de ideeën vanuit de academische gemeenschap over te brengen bij bestuurders en directeuren, heb ik er alle vertrouwen in dat het een prachtig jaar gaat worden.’