De Stafafdeling Onderzoek: welke collega’s ondersteunen de onderzoekers van de faculteit en wat doen zij?

Martine van Trigt, Hoofd Stafafdeling Onderzoek, vertelt over wat haar team doet om onderzoekers te ondersteunen bij hun onderzoek.

Allereerst: de Stafafdeling Onderzoek, wie zijn dat? En wat is dan ‘het Meijers Instituut’?

De Stafafdeling Onderzoek en het Meijers (of E.M. Meijers Instituut) zijn dezelfde afdeling, maar we heten inmiddels de Stafafdeling Onderzoek. In de wandelgangen zul je de naam Meijers nog wel horen. De naam Meijers verwijst naar hoogleraar Eduard Meijers, die een belangrijke rol heeft gespeeld voor onze faculteit. De aanduiding ‘Meijers’ blijven we gebruiken. Zo hebben we de Meijerslezing, de Meijersprijzen en het Meijerssymposium.’

Wat doet de Stafafdeling Onderzoek?

‘Wij ondersteunen de onderzoekers van de faculteit, beleidsmatig en organisatorisch.

Een groot deel van onze werkzaamheden bestaat uit de Graduate School of Legal Studies. Daaronder valt alles op het gebied van promoveren. Denk aan: de cursussen, de start- en voortgangsgesprekken met promovendi, het eindtraject van een promotie, en het Pre-PhD Programma. We werken nauw samen met de drie promovendidecanen.

Daarnaast adviseren we onderzoekers door subsidieadvies te geven en te helpen bij datamanagement. Subsidieadviseur Catherine Savitsky is onlangs gestart. Zij signaleert kansen voor onderzoekssubsidies en kijkt mee met conceptaanvragen. Per 1 juni 2024 start ook een nieuwe datasteward (Hannah DeLacey). Datamanagement is belangrijk, want een Data Management Plan (DMP) is verplicht bij vrijwel elk onderzoek. In het DMP staat bijvoorbeeld hoe je zult omgaan met de data van mensen die je interviewt en hoe je data gaat archiveren. De datasteward geeft bijvoorbeeld advies over wat er in het DMP moet worden beschreven.

Dan is de afdeling verantwoordelijk voor de registratie van alle onderzoeksoutput, het gaat vooral om publicaties. Goede registratie (door alle onderzoekers zelf) is belangrijk voor onderzoeksevaluaties en -visitaties van onze faculteit.

Tot slot houden we ons bezig met onderzoeksbeleid. Dat wordt door mijn afdeling voorbereid in nauwe samenwerking met de Directeur Onderzoek, Janine Ubink, en het Onderzoeksbestuur, waarin de programmacoördinatoren zitten van de diverse onderzoeksprogramma’s.’

Wat is in 2024 belangrijk op het gebied van onderzoeksbeleid?

‘In 2022 is er een externe onderzoekvisitatie geweest over de periode 2016 – 2021. Een van de adviezen was om faculteitsbrede thema’s te ontwikkelen. De faculteit heeft veel projecten en lopende onderzoeksprogramma’s. Maar voor de externe profilering is het handig om ons te kunnen onderscheiden van andere rechtenfaculteiten, en we willen natuurlijk ook samenwerking blijven stimuleren, zowel intern als ook met andere wetenschappelijke disciplines. De Directeur Onderzoek, het Onderzoeksbestuur en de Stafafdeling Onderzoek werken samen aan het bepalen van die faculteitsbrede thema’s. Voorbeelden zijn digitalisering en duurzaamheid.’

Wat bracht jou bij de Stafafdeling Onderzoek?

‘Ik werkte vanaf eind 2021 tot augustus 2023 als de subsidieadviseur van de faculteit, dat was toen een nieuwe functie binnen de Stafafdeling Onderzoek. Vorige zomer ben ik één kamer opgeschoven en nu werk ik als Hoofd Stafafdeling Onderzoek en geef ik leiding aan het team. Op dit moment zijn we met z’n achten.

Ik heb aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) gestudeerd, lang geleden. Ik deed Europese Studies en later een master Genocide Studies. Voordat ik naar Leiden kwam, werkte ik bij de afdeling Internationaal en Europees Recht aan de UvA en het T.M.C. Asser Instituut. Het leuke aan deze rechtenfaculteit is dat het onderzoek zo divers is. Het is een grote faculteit met veel verschillende sub-disciplines.’

Op 23 mei staat een groot evenement van jouw team op het programma: de Toogdag. Vertel…

De Toogdag is een jaarlijks terugkerend evenement voor de medewerkers van de faculteit, dat de Stafafdeling Onderzoek organiseert. Het leuke van deze editie is de grote mix aan sprekers en onderwerpen. Daardoor staat het onderzoek van onze faculteit, dat erg divers is, echt centraal. Ik roep iedereen op om te komen op donderdag 23 mei aanstaande!

Naast een externe spreker over wetenschapscommunicatie, hebben we parallelle sessies waarbij onderzoekers, variërend van promovendi tot meer ervaren onderzoekers, hun onderzoek zullen presenteren. De Stafafdeling Onderzoek zal ook een posterpresentatie houden. Het is een mooi moment voor collega’s om met ons team kennis te maken.

We sluiten af met een plenaire sessie over de kabinetsformatie 2024. Voor de wetenschap is het spannend wat een nieuw kabinet gaat doen, zeker als het gaat om onderzoeksgeld. Neem de starters- en stimuleringsbeurzen van huidig-demissionair minister Dijkgraaf; het is nog maar de vraag of die blijven. Vijf onderzoekers zullen hun licht laten schijnen over de impact van een nieuw kabinet op de wetenschap.’

Je vindt de Stafafdeling Onderzoek op de vierde verdieping van het KOG. Martine is fysiek aanwezig op maandag, dinsdag en donderdag. En tenzij zij in overleg zit, staat haar deur altijd open.

Foto bovenaan: Unsplash+