Laatste Kiem-symposium over interdisciplinariteit en ontkokering

Hoe zet je succesvolle interdisciplinaire samenwerking op? Dat is de centrale vraag van een drieluik van Leidse symposia in 2024. Het laatste deel, op 6 juni, gaat in op samenwerking en ontkokering tussen publieke instellingen. Bovendien zal er informatie zijn over de nieuwe ronde van Kiem-subsidies.

Een steeds groter wordende groep Leidse onderzoekers is betrokken bij interdisciplinaire onderzoeks- of onderwijsprojecten, of heeft interesse om te starten met interdisciplinair werk. Niet zo vreemd dus, dat een Kiem-project via drie symposia aandacht geeft aan de beste manieren om interdisciplinaire samenwerking vorm te geven. In februari en maart vonden de eerste twee afleveringen plaats van het drieluik. Die bijeenkomsten leverden al allerlei concrete adviezen op, zoals: ‘Zorg dat je júist niet samenwerkt met collega’s die bijna op precies dezelfde manier werken als jij, maar omarm de diversiteit.’ ‘Neem eerst de tijd om goed bij elkaar na te gaan hoe je over wetenschap en wetenschapsbeoefening denkt.’

Ontkokering

De derde en laatste bijeenkomst gaat in op succesvolle voorbeelden van ontkokering en interdisciplinaire samenwerking. In deelsessies vertellen diverse publieke partners van de universiteit, waaronder de gemeente Den Haag, het ministerie van BZK en de Hogeschool Leiden, over succesvolle vormen van samenwerking met andere organisaties. Daarna volgt een paneldiscussie met Jan Willem Erisman (interdisciplinair onderzoeksprogramma Liveable Planet), Eefje Cuppen en Jet Bussemaker (interdisciplinair onderzoeksprogramma Population Health Living Lab The Hague): drie hoogleraren die door de wol geverfd zijn als het aankomt op de verbinding tussen onderzoek en publieke partijen.

Nieuwe ronde Kiem-subsidies

Alle tips over interdisciplinaire samenwerking kunnen meteen in de praktijk worden gebracht, want binnenkort gaat een nieuwe ronde van Kiem-subsidies van start. Hiermee kunnen Leidse onderzoekers een beurs van € 10.000 aanvragen voor een interdisciplinair initiatief. Tijdens de bijeenkomst zal Sicco de Knecht, hoofd Onderzoeksbeleid, een toelichting geven op deze nieuwe ronde. Ook is er gelegenheid om vragen te stellen over het aanvragen van deze beurs.

Het symposium vormt een ideale gelegenheid om ideeën, inzichten, contacten of subsidiemogelijkheden op te doen. Kortom: mis deze bijeenkomst niet en meld je nu aan als deelnemer.

Wanneer: donderdag 6 juni, 15u – 17u

Waar: Academiegebouw, Leiden