Vanessa Mak benoemd tot lid KNAW

Vanessa Mak is benoemd tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Vanessa Mak is Hoogleraar Burgerlijk Recht, haar onderzoek richt zich op rechtsvorming in het Europees privaatrecht, in het bijzonder in het contractenrecht.

Bijzonder
Het onderzoek van Vanessa Mak is volgens de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) bijzonder omdat ze het recht niet alleen als systeem op zichzelf bestudeert, maar interdisciplinair als onderdeel van marktordening en rechtspolitieke keuzes. Zij onderzoekt manieren waarop het consumentenrecht de relaties tussen bedrijven en consumenten kan ondersteunen in het licht van maatschappelijke ontwikkelingen op het terrein van digitalisering en duurzaamheid. Ook onderzoekt Vanessa Mak processen van rechtsvorming waarbij private partijen eigen regelgeving ontwikkelen in de vorm van contracten en gedragscodes, zoals bijvoorbeeld bij online platforms. Wie maakt in dat geval de regels en hoe kan daarbij rekening gehouden worden met nationale of Europese wetgeving en vooral met consumenten zelf? Vanessa Mak heeft hierover toonaangevende monografieën en artikelen geschreven.

Decaan Suzan Stoter: “Het is mij een genoegen om namens de hele faculteit te kunnen zeggen dat we er heel trots op zijn dat Vanessa Mak is verkozen tot lid van de KNAW. We feliciteren Vanessa van harte met deze bijzondere wetenschappelijke eer.”

Prijzen en subsidies
Vanessa Mak was tot oktober 2020 verbonden aan Tilburg University, waar zij in 2014 werd benoemd als hoogleraar Privaatrecht. Mak verwierf in 2022 een NWO Vici-beurs voor het onderzoeksproject ‘These Shoes Don’t Fit! – How can consumer interests be protected when consumer identities are increasingly diffuse?’(ConsumerID). Zij is als promotor betrokken bij momenteel tien PhD-projecten, waarvoor zij financiering verwierf onder andere uit een NWO Zwaartekrachtproject op het gebied van quantum technologie en de Meijers-ronde van de Leidse rechtenfaculteit. Als expert op het gebied van het Europese contracten- en consumentenrecht schrijft zij op regelmatige basis adviezen voor Europese en Nederlandse wetgevers en beleidsmakers. Verder is Vanessa Mak in 2020 benoemd als arbiter in een procedure van het ICSID, het arbitrageinstituut van de Wereldbank.

KNAW kiest zeventien nieuwe leden
De KNAW heeft er zeventien nieuwe leden bij: 16 gewone leden en een buitenlands lid. Leden zijn vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines en worden gekozen op grond van voordrachten van peers binnen en buiten de Akademie. Een lidmaatschap is voor het leven. De KNAW telt circa zeshonderd leden. In september worden de nieuwe Akademieleden geïnstalleerd.

Decaan Suzan Stoter (links) overhandigt bloemen aan Vanessa Mak