Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Universiteit Leiden

Podcastserie: Duik in de wereld van cybersecurity & cybercrime

Nieuwsgierig naar de wereld achter digitale aanvallen, online fraude en cybercriminelen? Ter gelegenheid van de start van de bacheloropleiding Cybersecurity & Cybercrime presenteert het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) een podcastserie waarin wetenschappers, studenten en professionals in gesprek gaan over actuele digitale vraagstukken.

Elke aflevering belicht een thema vanuit juridisch, criminologisch, bestuurskundig of technisch perspectief. De serie onderzoekt hoe digitale dreigingen ontstaan, welke impact ze hebben op de samenleving, en welke benaderingen mogelijk zijn voor detectie, preventie en respons. De onderwerpen sluiten naadloos aan bij de thema’s van de opleiding en onderstrepen waarom kennis van cybersecurity onmisbaar is voor de toekomst.

Aflevering 1: Cybersecurity en cybercrime: daders, slachtoffers en digitale risico's

In deze aflevering neemt Dr. Daan Weggemans je mee in de wereld van digitale veiligheid en online criminaliteit. Hij is universitair docent aan het Institute for Security and Global Affairs en lid van het opleidingsbestuur van de bachelor Cybersecurity & Cybercrime.

Samen met dr. mr. Elina van ’t Zand, lid van het opleidingsbestuur van BSc Cybersecurity & Cybercrime en criminoloog aan het Instituut voor Strafrecht & Criminologie, en dr. Tommy van Steen, Universitair Docent in Cyber Security Governance en expert in cybersecurity-gedrag, onderzoekt hij wie cybercriminelen zijn, waarom mensen online delicten plegen, en hoe makkelijk organisaties en gebruikers slachtoffer kunnen worden.

Aan de hand van een echte zaak – een miljoenenfraude bij een bekende bioscoopketen – laten ze zien hoe kwetsbaar zelfs grote bedrijven zijn. Ze staan stil bij de vraag of mensen vaak de zwakste schakel zijn in digitale veiligheid en wat je kunt doen om slimmer en veiliger online te zijn.

Ook krijg je een inkijkje in hoe deze actuele thema’s verwerkt zijn in de nieuwe opleiding Cybersecurity & Cybercrime, waarmee studenten leren omgaan met de kansen en risico’s van een steeds digitalere samenleving.

Beluister de aflevering en ontdek meer over digitale veiligheid en criminaliteit.

Aflevering 2: Ransomware: Gevaren, aanpak en lessen voor de toekomst

In deze aflevering van de podcast over de bacheloropleiding Cybersecurity & Cybercrime aan de Universiteit Leiden bespreekt Daan Weggemans samen met twee experts één van de grootste digitale bedreigingen van deze tijd: ransomware.

Te gast zijn prof. dr. Bibi van den Berg, hoogleraar Cybersecurity Governance en hoofd van de onderzoeksgroep aan het Institute of Security and Global Affairs, en dr. Olga Gadyatskaya, lid van het opleidingsbestuur van BSc Cybersecurity & Cybercrime  en universitair hoofddocent aan het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS), specialist in de technische kanten van cybersecurity.

Aan de hand van een bekende case – de WannaCry-aanval die in 2017 tientallen Britse ziekenhuizen platlegde – laten zij zien hoe criminele netwerken bestanden gijzelden en grote sommen losgeld eisden. Ze bespreken hoe ransomware werkt, wat de impact is op slachtoffers, waarom veel incidenten niet worden gemeld, en hoe deze vorm van cybercrime niet alleen bedrijven maar ook de samenleving als geheel raakt.

Olga Gadyatskaya gaat in op technische oplossingen tegen ransomware, terwijl Bibi van den Berg uitlegt hoe governance – het samenspel tussen bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties – kan bijdragen aan betere bescherming.

Beluister de aflevering om te ontdekken hoe jij kunt bijdragen aan een veiligere digitale wereld.

Aflevering 3: Online bankfraude: Hoe het recht strijdt tegen cybercrime

In deze derde aflevering van de podcast over de bacheloropleiding Cybersecurity & Cybercrime aan de Universiteit Leiden duikt Daan Weggemans samen met zijn gasten in de juridische wereld van cybercriminaliteit.

Te gast zijn mr. dr. Jan-Jaap Oerlemans, universitair docent Strafrecht bij het Instituut voor Strafrecht & Criminologie en expert op het gebied van cybercrime, en Sem van der Meer, student en student-ambassadeur van het Cybersecurity & Cybercrime programma.

Aan de hand van een recente zaak over online bankfraude – waarbij slachtoffers werden misleid met verhalen over zogenaamde ‘kluisrekeningen’ – bespreken zij hoe cybercriminelen te werk gaan, wat de rol is van zogenaamde money mules, en welke juridische uitdagingen deze vorm van misdaad met zich meebrengt. Welke innovaties zijn nodig om wetgeving en opsporing bij te laten blijven in een wereld waarin technologie zich razendsnel ontwikkelt?

Daarnaast deelt Sem zijn ervaring als student die zich, zonder juridische voorkennis, verdiepte in recht en cybersecurity. Hoe is het om als student vanuit meerdere vakgebieden te leren denken over digitale dreigingen?

Beluister de aflevering en ontdek waarom kennis van recht essentieel is voor iedereen die de strijd tegen cybercrime wil aangaan.

Over de bachelor Cybersecurity & Cybercrime

De bachelor Cybersecurity & Cybercrime is een Nederlandstalige opleiding die in september 2025 van start gaat aan de Universiteit Leiden in Den Haag. De opleiding speelt in op de groeiende behoefte aan goed opgeleide professionals op het snijvlak van digitale veiligheid en online criminaliteit.

Deze multidisciplinaire bachelor benadert cybersecurity en cybercrime vanuit vier samenhangende perspectieven:

  • Criminologie – Je onderzoekt waarom mensen cybercrime plegen, wie slachtoffer wordt en welke patronen daarin te herkennen zijn.

  • Rechtsgeleerdheid – Je verdiept je in juridische kaders rondom cybercrime en leert over de uitdagingen die wetgeving en handhaving met zich meebrengen.

  • Bestuurskunde – Je bestudeert hoe beleid en organisatievormen kunnen bijdragen aan het voorkomen en bestrijden van digitale dreigingen.

  • Informatica – Je krijgt inzicht in hoe cyberaanvallen technisch werken, hoe kwetsbaarheden ontstaan en hoe je systemen kunt beveiligen.

Binnen de opleiding leer je niet alleen hoe cyberdreigingen ontstaan, maar ook hoe je die in samenwerking met anderen kunt analyseren en aanpakken. Zo ontwikkel je de kennis en vaardigheden om digitale veiligheid vanuit meerdere invalshoeken te benaderen.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.