Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Luris
Je ziet nu alleen algemene informatie. Selecteer je organisatie om ook informatie te zien over jouw faculteit.

Facultaire opening academisch jaar: waarderen en verbinden in turbulente tijden

Tijdens de officële facultaire opening van het academisch jaar op donderdag 25 september blikken FSW’ers - medewerkers én studenten – samen vooruit op een nieuw, veelbelovend academisch jaar.

‘Ik ben een psycholoog.’ Decaan Sarah de Rijcke begint haar toespraak met extra aandacht voor Psychologie. 'Met de hashtag “I am a psychologist” hebben we dit jaar willen benadrukken hoe belangrijk ook onze internationale Bachelor Psychology is. Collega's bij Psychologie hebben laten zien dat psychologie zoveel meer is dan alleen therapie verlenen – hoe belangrijk dat ook is! Ook ik ben als afgestudeerd psycholoog heel ergens anders beland. Door psychologie te verbinden aan onderzoek bij onze andere instituten laten we zien hoe veelzijdig kennis uit de gedrags- en sociale wetenschappen is.’ 

Onderzoek met impact 

Dat vraagt natuurlijk om voorbeelden. De Rijcke: ‘Ila Ma (Psychologie) en Vincent Traag (CWTS) vonden elkaar in onderzoek naar misinformatie, een onderwerp dat ze vanuit verschillende invalshoeken benaderen. Nu starten ze een netwerk om collega's van alle instituten op dit onderwerp samen te brengen. Het doel: kruisende onderzoekslijnen in kaart brengen, kennis delen en samen meer impact maken.’ 

Franceso Walker (Psychologie) laat vervolgens resultaten zien uit zijn onderzoek naar hoe kinderen kunst ervaren, gedaan in het Rijksmuseum en het Van Gogh museum. Kinderen kijken op een heel andere manier naar kunst dan volwassenen, zo blijkt uit het onderzoek. En een goede, op hun leeftijd gerichte beschrijving van een kunstwerk kan hun kijk-ervaring enorm verrijken. De Rijcke: ‘Hier zie je cognitieve psychologie in de praktijk – relevant, toegepast, met directe impact op de samenleving.’ 

Vijf leden van het winnende team. Vlnr Minja Sarovic, Lotte Vinkenoog, Erik van Duijn, Rachel Plak en Karlijn Pieterse

Uitreiking Casismirprijs 2025 

De Casimirprijs is een blijk van waardering voor een onderwijsteam dat zich inzet voor vernieuwing en innovatie in het onderwijs. Waarom een heel team? Omdat je goed onderwijs samen maakt, waarbij elk lid eigen kennis en expertise bij kan dragen. Dit jaar waren drie teams genomineerd. De prijs ging naar het team 'Vodcast vernieuwing in het vak autisme'. De jury was onder de indruk van de manier waarop de vernieuwing, waarbij een nieuwe toetsvorm werd ontwikkeld, bijdraagt aan het verlichten van de werkdruk van docenten, maar ook aan de leeropbrengt voor studenten. Daar komt bij dat het gebruik van een vodcast/podcast voor alle opleidingen interessant is, én een AI-bestendige toetsvorm is.  

Het winnende team bestaat uit: Rachel Plak, Karlijn Pieterse, Maretha de Jonge, Tirza Smits, Shaza Saadeh, Minja Sarovic (allen Pedagogische Wetenschappen) en Erik van Duijn en Lotte Vinkenoog (SOLO Onderwijssupport). 

Kunst en verbinging 

De facultaire opening van het academisch jaar ging ook dit keer samen met de opening van een nieuwe tentoonstelling – dit maal met werken van studenten en medewerkeres van de faculteit. Zij laten een grote diversteit aan werken zien, waaronder een tekening van Fenna Poletiek ter nagedachtenis aan Andrea Evers. ‘We hopen dat we deze opening in de geest van Andrea hebben ingericht: vooruitblikkend, met oog voor de gemeenschap, verbinding en kunst,’ aldus De Rijcke. ‘Het afgelopen jaar was turbulent, maar we hebben laten zien dat we als faculteit sterk staan: We tonen waardering voor elkaar, we verbinden disciplines en werken aan onderzoek en onderwijs dat er echt toe doet.’ 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.