Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Bestuursbureau

Karin Nijenhuis en Paz González nieuwe onderwijscoaches: ‘Ook ervaren docent verdient steun’

De Faculteit Geesteswetenschappen is twee nieuwe onderwijscoaches rijker. Karin Nijenhuis en Paz González hebben per 1 september het stokje overgenomen van Maarten van Leeuwen en Astrid Van Weyenberg. Nieuw: de focus op meer gevorderde docenten.

De onderwijscoaches bieden aan docenten die dat willen persoonlijke begeleiding en advies. ‘We willen graag over het voetlicht brengen dat onderwijs een heel mooi vak is,’ zegt Nijenhuis. ‘Het is heel leuk om met zo’n groep studenten bezig te zijn, dat je ziet wie er aandacht nodig heeft, hoe de groepsdynamiek in elkaar zit, wanneer het nodig is om flexibel te zijn en de structuur van je college om te gooien.’ Voorwaarde daarvoor is dat het je lukt om te ontspannen voor een groep. Nijenhuis: ‘Bij beginnende docenten zie je nog weleens dat ze vooral gestrest zijn.’

Docenten kunnen daarom de onderwijscoaches een college laten observeren. Dat is verplicht voor het BKO-traject, maar kan ook vrijblijvend worden aangevraagd. ‘Het is niet de bedoeling dat wij dan de oplossing opleggen’, benadrukt González. ‘Als coach bestaat onze taak er echt uit dat we docenten helpen zoeken naar een oplossing. Wat is hun probleem en wat werkt voor hen?’

Nijenhuis en González richten zich daarbij uitdrukkelijk ook op docenten die al langer meedraaien. ‘Met de financiële uitdagingen van de faculteit worden er wellicht minder nieuwe docenten aangenomen’, legt Nijenhuis uit. ‘Dat kan ertoe leiden dat de bestaande docenten te maken krijgen met een hogere werkdruk: ze staan ineens voor vollere groepen en het onderwijs moet efficiënter worden ingericht. Wij willen ze daar graag in ondersteunen.’

Intervisiesessies

Die ondersteuning krijgt onder meer vorm in een reeks van acht intervisiebijeenkomsten, waarin de deelnemers bespreken waar ze tegen aanlopen. González: ‘Karin en ik complementeren elkaar. We hebben andere invalshoeken, maar vinden uiteindelijk hetzelfde belangrijk. In de intervisiebijeenkomsten zal ik vooral aandacht besteden aan technische onderwijsvernieuwing: welke tools zijn geschikt om te integreren in colleges en hoe doe je dat dan handig? Karin is juist meer van de coaching: welke cases brengen docenten in en hoe kunnen we ze daarbij begeleiden?’

Nijhenhuis: ‘Zo’n intervisiesessie kost tijd, maar het heeft ook veel effect. Je colleges worden leuker, je werkplezier neemt toe, je staat zelfverzekerder voor de groep: dat betaalt zich uit. Bovendien vereisen de sessies weinig voorbereidingstijd en is het niet verplicht om alle sessies te komen. We vinden dat natuurlijk wel leuk, maar we hebben er begrip voor dat het niet altijd lukt of nodig is. Dan is het ook prima als je aanhaakt wanneer het kan.’

De eerste intervisiesessie staat gepland voor 7 oktober. Na afloop is er een borrel om informeel verder te praten. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.