Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Luris

Maak op 28 oktober kennis met het Atelieronderwijs in de bachelor Rechtsgeleerdheid

Op 28 oktober vinden twee inloopsessies plaats, waar collega's kunnen kennismaken met het Atelieronderwijs. Ateliercoördinator Kristof Gombeer deelt in dit interview zijn ervaring met deze vernieuwde onderwijsvorm en vertelt over de pilot, evaluatie en de toekomst van het atelierformat.

De Ateliers maken vanaf dit collegejaar deel uit van de vernieuwde bachelor Rechtsgeleerdheid. Ze vormen een kleinschalige en vakoverstijgende onderwijsvorm met aandacht voor vaardigheden en multidisciplinariteit. We vroegen Ateliercoördinator en universitair docent Kristof Gombeer naar de achtergrond en ambities van het atelierformat.

Waarom wordt een nieuw onderwijsmodel – het atelier – geïntroduceerd in onze bacheloropleiding rechtsgeleerdheid?

Eén van de doelen van het vernieuwde Kernvisie-curriculum is het verhogen van het analytische en academische niveau in het gehele curriculum met meer nadruk op verdieping en reflectie. Kleinschalige contactmomenten, ondersteuning bij de ontwikkeling van vaardigheden, interdisciplinair onderwijs en vakoverstijgend werken beogen dit te bewerkstelligen. Om aan deze doelen te voldoen is het Atelier als nieuwe kleinschalige onderwijsvorm binnen de bachelor Rechtsgeleerdheid ontwikkeld.

Hoe zag de pilot Atelier eruit?

In blok 3 van 2024-2025 vond de pilot Atelier plaats, als voorbereiding op de invoering van het nieuwe Kernvisie-curriculum. De pilot liep bij de vakken Inleiding Europees recht, Inleiding bestuursrecht en Grondslagen van het recht. Studenten volgden zes kleinschalige bijeenkomsten van twee uur, in groepen van 16 deelnemers. Deelname was vrijwillig en werd beloond met een bonussysteem: actieve deelname en het voltooien van een reactie-paper, een groepspresentatie, en een stellingendebat kon per vak 0,5 bonuspunt opleveren. De Ateliers werden ontwikkeld door de betrokken afdelingen en draaiden inhoudelijk om milieuthema’s die vanuit de drie vakken werden belicht.

Wat hebben we geleerd van de pilot?

Uit de evaluatie die werd uitgevoerd in samenwerking met het ICLON blijkt dat de Ateliers een waardevolle verrijking van het onderwijs vormen. De kleinschalige opzet biedt meer ruimte voor interactie, samenwerking en persoonlijke aandacht, wat studenten motiveert en actief bij het leerproces betrekt. Daarnaast vormen de Ateliers een werkbaar format om de studenten aan te zetten om verbanden te leggen tussen vakken en daarbij kritisch te reflecteren. De Ateliers blijken verder een ideale plek om aan vaardigheden te werken. Studenten waardeerden in het bijzonder de mogelijkheid om hun mondelinge vaardigheden te oefenen. De studielast bleef in balans, mede doordat de Ateliers voortbouwden op bekende studiestof en opdrachten grotendeels tijdens de bijeenkomsten konden worden voorbereid en uitgevoerd.

Het op korte termijn uitdenken en coördineren van de pilot vroeg om aanzienlijke inzet van de betrokken vakcoördinatoren en een nauwe samenwerking met collega’s van onder meer het OIC, ICT&O, roostering en de secretariaten. De uitrol van het Atelieronderwijs zal voor elk onderwijsblok vanzelfsprekend gepaard gaan met inhoudelijke en praktische uitdagingen. Als ateliercoördinator kan ik de vakcoördinatoren daarbij ondersteunen. 

Hoe zullen de ateliers worden geïmplementeerd in het nieuwe curriculum?

De Ateliers zullen een vast onderdeel worden van het curriculum binnen de bachelor Rechtsgeleerdheid en geleidelijk aan worden geïmplementeerd: voor de onderwijsblokken 3 en 4 van Bachelor 1 vanaf 2025-26, voor alle blokken van Bachelor 2 vanaf 2026-27, en tenslotte voor blok 3 van Bachelor 3 vanaf 2027-28.

Hoe zal het nieuwe atelierformat er in de praktijk uitzien?

De Ateliers zullen inzetten op de doelen van de Kernvisie: kleinschalig onderwijs, vaardighedenontwikkeling, interdisciplinariteit en vakoverstijgend leren. In het nieuwe format vinden de Atelierweken plaats binnen de reguliere onderwijsmomenten, bijvoorbeeld in week 4 en 5 of in week 6 en 7 van elk onderwijsblok. Studenten volgen dan kleinschalige bijeenkomsten (ongeveer 16 studenten per groep) die aansluiten bij de leerdoelen van hun vakken. De nieuwe opzet vervangt het eerdere pilot model met zes losse bijeenkomsten, waardoor de werkdruk voor docenten en de studielast voor studenten afneemt: elke docent geeft twee Atelierbijeenkomsten per blok, en studenten volgen drie in plaats van zes sessies. Doordat de Ateliers plaatsvinden tijdens reguliere onderwijstijden, blijft de roostering overzichtelijk en wordt de druk op de capaciteit van het KOG beperkt. In het eerste jaar zal, net zoals al het propedeuseonderwijs, deelname aan het atelieronderwijs verplicht zijn. In jaar 2 en 3 kunnen de Ateliers bijvoorbeeld gekoppeld worden aan een vaardighedenopdracht of een bonuspuntsysteem.

Benieuwd hoe het Atelier er uit zal zien? Kom dan op 28 oktober langs! Bezoek de informatiestandjes in lokaal B0.16, praat met de docenten van de pilot en de atelier-coördinator en ontdek hoe het Atelier het onderwijs van onze faculteit de komende jaren mee zal vormgeven. Het eerste inloopmoment is voorzien tussen 10:00 en 12:00. ’s Middags is er een tweede gelegenheid om even binnen te lopen tussen 14:00 en 16:00.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.