Universiteit Leiden

nl en

Lesgeven over grenzen heen

Hoe is het om als leraar op een internationale school les te geven, omringd door verschillende talen, culturen en onderwijstradities? Het World Teachers Programme (WTP), een profiel binnen de lerarenopleiding van het ICLON Universiteit Leiden, biedt studenten de kans om dat in de praktijk te ervaren.

Het tweetalige profiel bereidt toekomstige docenten voor op een carrière op internationale en tweetalige scholen voor voortgezet onderwijs. Naast de stage op een tweetalige of internationale school in Nederland is er de mogelijkheid om een paar weken stage te lopen in het buitenland.

Curaçao: lessen voorbereiden op het strand

Charlotte van Beek: ‘In 2022 studeerde ik voor docent biologie bij het ICLON en koos ik ervoor om ook deel te nemen aan het WTP. Voor mijn internationale stage ging ik samen met een studiegenoot (en vriendin) naar Curaçao. We gaven les op een tweetalige havo/vwo-school. Omdat het eiland deel uitmaakt van de Nederlandse Antillen, is het schoolsysteem daar identiek aan dat in Nederland. Het was echter de eerste keer dat ik lesgaf met behulp van een schoolbord en krijt. Dus hoewel de school dezelfde niveaus en eindexamens had, was het in veel opzichten ongelooflijk anders. Hierdoor realiseerde ik me onder andere hoezeer leerlingen in Nederland (het vasteland) in de watten worden gelegd.

Straathoek in Willemstad, Curaçao, met een blauwe muur met geschilderde zonnebloemen.
Straat in Willemstad, Curaçao

Tijdens onze stage begonnen de schooldagen vroeg. Dit betekende dat we rond 14.00 uur klaar waren en onze volgende lessen op het strand konden voorbereiden. We hebben enorm genoten van het eilandleven terwijl we daar waren. Zo vierden we Koningsdag in de straten van Willemstad. Veel beter dan alle Koningsdagen die ik in Nederland heb meegemaakt.

Het WTP verbreedt je kijk op onderwijs. Ik ben er echt van overtuigd dat het je een betere docent maakt, vooral in de huidige maatschappij. Bovendien had ik het avontuur dat ik hierboven heb beschreven voor geen goud willen missen. Het was geweldig.

Ik geniet nog steeds van mijn carrière in het onderwijs. Ik hou van mijn werk, ook al is het hard werken. Als je een passie hebt voor onderwijs, het leuk vindt om tieners te helpen en te ondersteunen, en een positieve impact op de wereld wilt hebben, word dan leraar! We hebben meer (goede) leraren nodig.'

Leipzig: van stageplek naar nieuwe thuisbasis

De internationale stage van Malou den Dekker bracht haar twee weken naar de Leipzig International School (LIS) in Duitsland. De school die, zonder dat ze dat toen wist, de komende drie jaar haar thuis zou worden.

‘Ik volgde de lerarenopleiding en het WTP-programma bij het ICLON om docent maatschappijleer te worden en vond het geweldig. Ik keek ernaar uit om naar het buitenland te gaan, hoewel ik me aanvankelijk zorgen maakte dat twee weken te kort zou zijn om echt een indruk van een school te krijgen. Bij aankomst in Leipzig werd ik echter al snel ondergedompeld in het schoolleven: Ik gaf allerlei verschillende lessen (van Individuals & Societies in groep 6 tot Aardrijkskunde in groep 12) en werd verwelkomd in afdelingsvergaderingen.

Een vrouw staat voor een houten deur waarboven het opschrift Leipzig International School
Malou den Dekker voor de International School in Leipzig

Een ogenschijnlijk klein verschil met de school waar ik les had gegeven, namelijk het feit dat elke les minstens 75 minuten duurde, vond ik in het begin intimiderend. De voordelen van dit rooster werden me al snel duidelijk en ik vond het zeer de moeite waard om te ontdekken hoeveel er mogelijk was in een langere les. Ik waardeerde ook de flexibiliteit van het curriculum, vooral op de middelbare school, waar veel ruimte was om onze eigen leidende vragen en leerdoelen te ontwikkelen.

Wat het meest opviel tijdens die twee weken was een gezamenlijke planningsvergadering met het team van Individuals & Societies. De afdeling was bezig met de ontwikkeling van een nieuwe interdisciplinaire module over empire. Ik vond het geweldig om te zien hoe het conceptuele onderwijs dat we bij het ICLON in Vakdidactiek hadden geleerd tot leven kwam. Er waren discussies over de betekenis van het concept en hoe leerlingen het vanuit meerdere perspectieven konden benaderen. Met mijn brede academische achtergrond paste deze interdisciplinaire aanpak goed bij mij.

Op dat moment was ik niet van plan om na de lerarenopleiding Nederland te verlaten. Maar toen er voor het volgende schooljaar een vacature bij LIS vrijkwam, kon ik het niet laten om te solliciteren. Ik prijs mezelf enorm gelukkig dat ik daar drie jaar heb mogen lesgeven, een periode waarin ik enorm ben gegroeid als docent. Al met al kan ik het WTP niet genoeg aanbevelen en ben ik ervan overtuigd dat het programma een ongelooflijk waardevolle aanvulling is op het reguliere onderwijsprogramma van ICLON.’

Meer weten?

Geïnteresseerd in het WTP of een van de lerarenopleidingen van ICLON? Kijk op www.iclon.nl/lerarenopleiding of neem contact met ons op.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.