Universiteit Leiden

nl en

Toetsen en beoordelen

Het organiseren en plannen van tentamens en het beoordelen van scripties en werkstukken kan per faculteit verschillen. Onder uw facultaire tab vindt u meer informatie over toetsen en beoordelen binnen uw faculteit.

Masterscriptiebeoordelingsformulier

Voor de beoordeling van masterscripties is een scriptiebeoordelingsformulier vastgesteld. Dit beoordelingsformulier geldt voor de juridische masteropleidingen (Rechtsgeleerdheid, Fiscaal recht, Notarieel recht en Jeugdrecht). Dit formulier is inmiddels geheel online. Voor Criminologie en Law and Society en voor de bachelorscripties zijn er aparte formulieren. 

Online scriptiebeoordelingsformulier

Het beoordelingsformulier is een hulpmiddel voor scriptiebegeleider en tweede lezer bij het vaststellen van het cijfer van de masterscriptie. Het zorgt er bovendien voor dat voor alle betrokken partijen duidelijk is hoe de becijfering tot stand is gekomen. Voor iedere masterscriptie dienen er ingevulde scriptiebeoordelingsformulieren te zijn voor scriptiebegeleider en tweede lezer en een door beiden geaccordeerd eindcijfer. Daarnaast wordt de geautomatiseerde plagiaatcontrole met behulp van Turnitin uitgevoerd via het scriptiebeoordelingsformulier.

Hoe werkt het digitale formulier?

Bij de beoordeling van masterscripties spelen zes aspecten een rol: vraagstelling; structuur van het betoog; kwaliteit van de argumentatie; gebruik van de relevante literatuur; taalgebruik, vormgeving en presentatie; en werk- en leerhouding tijdens het schrijfproces (alleen te beoordelen door de scriptiebegeleider). In het formulier wordt voor ieder aspect beschreven aan welke eisen de scriptie moet voldoen om voor het desbetreffende aspect een 6, 7, 8, 9 of 10 te krijgen. De scriptiebegeleider (of tweede lezer) selecteert bij ieder criterium het cijfer dat volgens hen het meeste van toepassing is. Je kunt bij ieder aspect extra toelichting geven. Ten slotte geeft je aan wat je eindoordeel is. Je bepaalt zelf hoe ieder van de eerder genoemde aspecten meeweegt. Ook daarbij kan je extra toelichting geven. Voor de tweede lezer gaat het om een ‘range’ (7-8 etc.) omdat deze niet betrokken was bij het scriptieproces.

Voor scriptiebegeleider en tweede lezer bestaan er aparte versies van het formulier. Het maakt niet uit wie van beiden als eerste een beoordelingsformulier invult. Deze persoon vult de gegevens van de scriptie in (student, opleiding, titel scriptie etc.) en uploadt daarnaast de scriptie in pdf-format t.b.v. plagiaatcontrole en archivering. Ook een secretariaatsmedewerker kan dit doen. De betrokken beoordelaar(s) ontvangen vervolgens een e-mail met het verzoek het formulier in te vullen. De begeleider stelt vervolgens het definitieve eindcijfer vast en de tweede lezer dient dat te accorderen. Mochten scriptiebegeleider en tweede lezer tot een verschillend eindoordeel komen, dan dienen ze in onderling overleg het eindcijfer vast te stellen. Als ze er niet uitkomen, dient via hun leidinggevende een derde beoordelaar te worden aangezocht.

Als een beoordeling is afgerond, ontvangen de betrokken beoordelaars de formulieren in pdf-format. Vanaf 23/24 zullen deze volgens planning ook naar het OIC worden verzonden bij wijze van cijferbriefje. Voor het moment dient de scriptiebeoordelaar het cijfer van de scriptie nog door te geven via een cijferbriefje.

Om u behulpzaam te zijn bij vragen of problemen, is er een gedetailleerde handleiding opgesteld. Er is ook een Engelstalige versie van deze handleiding. Bij vragen kunt u terecht bij LTC@law.leidenuniv.nl.

Bekijk de handleiding

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.