Universiteit Leiden

nl en

Activerend leren

Activerend leren houdt in dat u in de collegezaal interactie aangaat met uw studenten. U kunt daarbij denken aan stemmen tijdens college, brainstormen tijdens een college of interactieve slides. Er zijn verschillende tools die u kunnen ondersteunen bij het creëren van interactie in de collegezaal.

Stemmen in de collegezaal

Stemkastjes en feedbacktools kunnen worden ingezet om te controleren of de collegestof begrepen wordt of om realtime het sentiment in de collegezaal te meten. De universiteit heeft een licentie op een online stemtool: Presenterswall. Om Presenterwall te gebruiken gaat u naar edu.presenterswall.com waar u kunt inloggen met uw ULCN account.

Anders dan met stemkastjes zijn online feedbacktools afhankelijk van een internetverbinding en moeten deelnemers beschikken over toegang tot een mobiel apparaat (smartphone, tablet of laptop).
Wilt u gebruik maken van een van de feedbacktools? Neem dan contact op met uw ICT en Onderwijscoördinator.

Brainstormen met studenten

U kunt een brainstorm ondersteunen met een mindmapping tool. Een mindmap is boomdiagram opgebouwd uit begrippen, teksten, relaties en/of afbeeldingen rond een centraal thema. Via een online mindmapping tool kunnen studenten met elkaar werken aan dezelfde mindmap. Wilt u weten wat uw faculteit te bieden heeft op het gebied van mindmapping tools? Neem dan contact op met uw ICT en Onderwijscoördinator.

Interactieve slides

Er zijn naast Powerpoint meer manieren om uw lesstof te presenteren. Zo zijn er tools waarmee u zelf infographics kunt maken om uw lesstof op een visueel aantrekkelijke manier te presenteren. En kunt u met de presentatietool Prezi de samenhang en de structuur van de lesstof vaak beter overdragen dan met Powerpoint. Wilt u weten wat uw faculteit te bieden heeft om uw slides interactiever te maken? Neem dan contact op met uw ICT en Onderwijscoördinator.

Active Learning Spaces

Studenten doen meer dan alleen maar luisteren. Ze schrijven, discussiëren en reflecteren. Active Learning Spaces zijn ruimtes die zijn ontworpen om deze processen te faciliteren. Het doel is om interactief contact tussen student en docent aan te moedigen door onder andere actievere werkvormen te gebruiken. Een van de kernkenmerken van een Active Learning Space is flexibiliteit. De sfeer van de zaal draagt bij aan dit actieve leerproces. Een Active Learning Space is voornamelijk ontwikkeld voor studenten en docenten maar kan ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld brainstormsessies of trainingen.

Wilt u weten wat uw faculteit te bieden heeft op het gebied van Active Learning Spaces? Neem dan contact op met uw ICT en Onderwijscoördinator.

In september 2015 bracht SOLO een inspiratieboekje uit waarin verschillende werkvormen van collega's aan bod komen. Zie ook 'documenten', rechts op deze pagina. Hardcopy versies zijn op te halen in 1.B11 van het Pieter de la Court gebouw.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie