Universiteit Leiden

nl en

Digitale leeromgeving: Brightspace

Brightspace is het hart van de digitale leeromgeving van de universiteit. Met Brightspace kunnen docenten een college of cursus digitaal ondersteunen. Ze kunnen opdrachten, hoorcollege-sheets en literatuur overzichtelijk bij elkaar plaatsen en actueel houden. Studenten hebben op die manier toegang tot al hun onderwijsmateriaal.

Brightspace

Log in bij Brightspace

Inloggen

Handleidingen

Op de supportsite vind je uitleg over de verschillende functionaliteiten van Brightspace. Bijvoorbeeld over het plaatsen van content in je cursus, het aanmaken van (Turnitin) Assignments en het instellen van een Gradebook. 
Tip! Deze handleidingen zijn altijd terug te vinden als je binnen Brightspace op ‘Help’ in de blauwe balk bovenaan klikt. 

Contact met de helpdesk

Stel je vraag via het Helpdeskportaal
Of stuur een mail naar brightspacesupport@sea.leidenuniv.nl 

Teaching Support

Voor advies, best practices, hulp bij lesgeven op afstand en over het gebruik van Brightspace en andere tools in je onderwijs, kun je terecht op de Teaching Supportsite

LMS/ICTO-coördinatoren en videocoördinatoren

Binnen de faculteiten kun je terecht bij de LMS/ICTO-coördinatoren en videocoördinatoren.

 

Brightspace voorbereiding voor het nieuwe academisch jaar

Hier lees je precies wat je moet weten en welke stappen je moet zetten om je Brightspace omgeving voor het nieuwe academisch jaar in orde te maken. Reserveer voor deze stappen ongeveer 60 minuten. Daarna kun je van start in je cursus van volgend jaar!

Weten

Zodra in uSis een vak is geroosterd, creëert Brightspace een cursusomgeving. 

Het OSC voegt de vakcoördinator in uSis toe aan het vak. De koppeling zorgt ervoor dat de vakcoördinator toegang krijgt tot de cursusomgeving!

Het OSC opent half juli de inschrijvingen van studenten op de vakken. Op het moment dat een student staat ingeschreven in uSis, is de student ingeschreven in de cursusomgeving.

Groepen maak je altijd opnieuw aan in iedere cursus. Dit wisselt immers per jaar. Nieuw is de standaard beschikbaarheid van de werkgroepsindeling in de cursusomgeving. De werkgroepen uit uSis zullen vanaf komend academisch jaar standaard beschikbaar zijn als ‘section’ in Brightspace. Sections zijn hetzelfde als groepen, alleen de werkgroepsindelingen (sections) synchroniseren tussen Brightspace en uSis. Als een student wisselt van werkgroep in uSis, wisselt de student ook van ‘section’ in Brightspace. 

Het blijft mogelijk om eigen groepsindelingen te maken. Lees: Hoe maak ik groepen?

TIP: Gebruik een filter om studentgroepen uit de totale lijst te halen. Deze optie is beschikbaar op meerdere plekken (classlist, opdrachten, bij gebruik van release conditions, etc.) zowel bij VIEW BY ‘groups’ en bij ‘sections’:
 

Doen

De cursusomgeving voor volgende jaar bevat geen inhoud. Met een course copy kun je eenvoudig een kopie maken van jouw cursusomgeving van afgelopen jaar. Alleen de inhoud wordt gekopieerd, dus studenten of studentendata komen niet mee. Je hebt bij het kopiëren twee opties:

  1. Gehele cursusinhoud kopiëren
  2. Alleen bepaalde onderdelen kopiëren


LET OP: Niet alle tools en functionaliteiten worden volledig mee gekopieerd óf vereisen na het kopiëren een extra handeling. Zo moet je Turnitin Assignments eenmalig activeren en Kaltura video’s opnieuw naar de Kaltura Media Gallery publiceren. Lees meer: Welke informatie wordt wel/niet gekopieerd bij een Course Copy?

TIP: Wil je dat je Kaltura video’s (in het vervolg) wel gekopieerd worden naar je nieuwe Brightspace cursus? Plaats deze dan in de course content via de volgende stappen: Hoe upload ik een video naar Kaltura en plaats ik het in de cursus content?

Heb je een nieuw vak? Neem contact op met SOLO

Omstreeks 15 augustus krijgen de studenten automatisch toegang tot de cursusomgeving. Tot die tijd hebben de studenten geen toegang. Iedere cursus heeft een startdatum. Deze startdatum bepaalt het moment dat studenten toegang krijgen tot de inhoud van de cursus. Je kunt de startdatum zelf aanpassen. Lees meer: Hoe kan ik een cursus voor studenten openen en/of sluiten?

LET OP: Vakken in Blok 2 gaan OOK omstreeks 15 augustus open voor studenten!
 

Ben je de enige docent (en dus vakcoördinator)? Het OSC voegt je toe aan het vak en je krijgt automatisch toegang. Wil je collega’s toevoegen? Lees meer: Hoe voeg ik gebruikers toe aan mijn vak?
 
Wil je meer dan 10 collega’s toevoegen? Neem contact op met SOLO. SOLO kan een bulk enrollment laten uitvoeren. Wij hebben hiervoor de ULCN-gebruikersnamen van je collega’s nodig en de betreffende Course ID.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.