Universiteit Leiden

nl en

Samenwerkend leren

Studenten leren niet alleen van u, maar ook van elkaar. U kunt hierbij denken aan het analyseren van elkaars teksten, met elkaar discussiëren, elkaar beoordelen of door het uitvoeren van groepsopdrachten. Er zijn verschillende tools beschikbaar die het samenwerkend leren ondersteunen.

Teksten analyseren

Via annotatietools kunnen studenten en docenten samenwerken aan hetzelfde document. Zowel studenten als docenten kunnen een stuk tekst selecteren en direct een discussie opstarten. De teksten worden hierdoor beter gelezen en discussies gaan sneller de diepte in dan wanneer een losstaand discussieplatform wordt gebruikt. Wilt u weten wat uw faculteit te bieden heeft op het gebied van annotatietools? Neem dan contact op met uw ICT en Onderwijscoördinator.

Elkaar beoordelen

Als u studenten eerst elkaar laat beoordelen bij het schrijven van een paper, essay, onderzoeksvoorstel of case study ontvangt u vaak een beter eindresultaat. PeerMark is onderdeel va Turnitin en ingebouwd in Blackboard. Het is een peerreviewtool waarmee studenten elkaar paper of essay kunnen beoordelen. Ze kunnen vervolgens elkaars feedback eerst verwerken voor ze het eindresultaar naar u als docent sturen. Met Pitch2Peer kunnen studenten een pitch maken in de vorm van een videopresentatie en elkaars pitches beoordelen. Wilt u weten wat uw faculteit te bieden heeft op het gebied van peerreviewtools? Neem dan contact op met uw ICT en Onderwijscoördinator.

Discussiëren

Studenten kunnen eenvoudig met u en met elkaar in discussie treden via Blackboard. Blackboard biedt hiervoor vier mogelijkheden:

  • Journal

    Via de journal kunnen docent en student met elkaar in gesprek. Deze discussie kunt u afsluiten voor andere studenten. Maar u kunt er ook voor kiezen het gesprek open te zetten, zodat andere studenten kunnen meelezen.
  • Discussion Board

    Via het discussion board kunnen studenten en docenten met elkaar in gesprek.
  • Blog

    Via een blog kunnen studenten en docenten gedachten en ideeën over de lesstof delen. Een blog staat in tegenstelling tot een journal open voor iedereen.
  • Wiki

    Via een wiki kunt u met studenten samenwerken aan hetzelfde document.

Groepsopdrachten

Bij het uitvoeren van groepsopdrachten kunt u gebruikmaken van speciale samenwerkingstools. Wilt u weten wat uw faculteit te bieden heeft op het gebied van samenwerkingstools? Neem dan contact op met uw ICT en Onderwijscoördinator.

In september 2015 bracht SOLO een inspiratieboekje uit waarin verschillende werkvormen van collega's aan bod komen. Zie ook 'documenten', rechts op deze pagina. Hardcopy versies zijn op te halen in 1.B11 van het Pieter de la Court gebouw.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie