Universiteit Leiden

nl en

Samenwerkend leren

Studenten leren niet alleen van jou maar ook van elkaar. Ze analyseren elkaars teksten, discussiëren samen, beoordelen elkaar of maken groepsopdrachten. Er zijn verschillende tools die samenwerkend leren ondersteunen.

Met annotatie-tools werken studenten en docenten samen aan hetzelfde document. Beide partijen kunnen een stuk tekst selecteren en een discussie starten. Studenten lezen de teksten hierdoor vaker en discussies gaan sneller de diepte in dan wanneer je een losstaand discussieplatform gebruikt.

Wil je meer weten over annotatie-tools of wil je er zelf mee aan de slag?
Neem contact op met je ICT- en Onderwijscoördinator.

Laat je studenten elkaar eerst beoordelen bij het schrijven van een paper, essay, onderzoeksvoorstel of case study? Dan ontvang je vaak een beter eindresultaat.

  • PeerMark
    De peer-review-tool PeerMark is onderdeel van Turnitin, zit in Brightspace en helpt je bij deze manier van onderwijs. De studenten verwerken de feedback eerst voor ze het eindresultaat naar jou sturen.

  • Pitch2Peer
    Een andere tool is Pitch2Peer. Daarmee maken studenten een pitch in de vorm van een videopresentatie en beoordelen ze elkaars pitches.

Wil je meer weten over peerreview-tools of wil je er zelf mee aan de slag?
Neem contact op met je ICT- en Onderwijscoördinator .

Studenten kunnen met jou en met elkaar makkelijk de discussie aangaan via Brightspace. Als docent kun je een discussieforum aanmaken met daarbinnen verschillende topics. Lees alles over discussiefora op de Brightspace-supportsite.

Bij groepsopdrachten kun je speciale samenwerkings-tools gebruiken. Wil je meer weten over samenwerkings-tools of wil je er zelf mee aan de slag?
Neem contact op met je ICT- en Onderwijscoördinator

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.