Universiteit Leiden

nl en

Geesteswetenschappen

Ontzorgen van Blackboard naar Brightspace

Op deze site vind je:

  1. Instructievideo’s 
  2. Online trainingssessies 
  3. Handleidingen en zelf aan de slag 

Raak vertrouwd met Brightspace 

Deze zomer stappen we collectief over op Brightspace en vanaf 1 september is Blackboard alleen nog als archief te bekijken. Voor de een is Brightspace heel gemakkelijk, voor de ander is het even wennen. Voor iedereen bij FGW biedt ECOLe ondersteuning op maat. Zo kun je vrijwel dagelijks terecht voor live online support en vind je instructies en demonstratie-filmpjes. Ook lopen de online trainingen de hele zomer door.

Direct inloggen op Brightspace
Dat kan hier

1. Instructievideo’s 

Aan de hand van verschillende instructievideo’s kun je een goed beeld krijgen van hoe Brightspace eruitziet en werkt. Hier vind je een overzicht van alle beschikbare instructievideo’s. Facultaire instructievideo’s zijn er ook: 

Deze video Broodje Brightspace demosessie gaat over het Brightspace-implementatieproject en laat kort een aantal basishandelingen in Brightspace zien.
De Broodje Brightspace demosessie-video is hier en hieronder te vinden:

2. Online training?

Neem contact op met ECOLe voor een afspraak.

Universitaire trainingen

Op universitair niveau worden ook online trainingssessies georganiseerd. Hiervoor moet je je opgeven en dat kun je hier doen. Actuele informatie over het universitaire  trainingsprogramma vind je hier

3. Handleidingen en zelf aan de slag

Op https://universiteitleiden.screenstepslive.com/ vind je stapsgewijze uitleg voor alle functionaliteiten in Brightspace, van Assignments naar Quizzes. 

Log hier in op Brightspace. Je gebruikt daarvoor je ULCN inloggegevens (net als op Blackboard).  

Oefen in je Sandbox. Je vindt deze persoonlijke oefenomgeving als je inlogt op Brightspace.  

Doorloop deze online training. Deze trainingsmodule kun je vinden als je op Brightspace inlogt en kun je in je eigen tijd doorlopen.  

Verzoek: schrijf zelf je collega-docent(en) in

Helaas was het niet mogelijk om tijdens de migratie collega-docenten toe te voegen aan de Brightspace-cursussen. Als je een cursus geeft met een of meer andere docenten verzoeken we je deze even zelf in te schrijven. Gebruik deze handleiding, of volg hieronder de stappen in de FAQ -> Enrolment/Inschrijving.

Vragen?
 

Facultaire ondersteuning:

Je kunt contact opnemen met FIT via het e-mail adres ecole@hum.leidenuniv.nl.
Het facultaire implementatieteam van de Faculteit Geesteswetenschappen bestaat uit de volgende projectmedewerkers:

Universitaire ondersteuning

Kijk ook eens op de universitaire projectpagina van Brightspace. Je kunt het programmateam bereiken door een e-mail te sturen naar dit centrale e-mailadres.

FAQ

  • Waarom Brightspace?
    Brightspace is de digitale leeromgeving van de Universiteit Leiden per collegejaar 2020/2021. Brightspace vervangt daarmee Blackboard. Het is gebruikersvriendelijk, responsive en biedt veel mogelijkheden voor het onderwijs in de toekomst. Blackboard moet vervangen worden omdat de licentie is verlopen.
     
  • Wanneer gaat Brightspace live?
    September 2020.

     
  • Wanneer vindt de migratie van Blackboard naar Brightspace plaats?
    Vanaf mei 2020 worden vakken ten behoeve van academisch jaar 2020/2021, semester 1 gemigreerd.

     
  • Wat is jullie aanpak?
    Docenten worden zo veel mogelijk ontzorgd. Dit betekent o.a. dat de overstap van Blackboard naar Brightspace door een team van studentassistenten gedaan wordt, in overleg met de docent. Ook worden docenten uitgenodigd voor verschillende soorten trainingssessies en staat het Facultair Implementatieteam (FIT) klaar voor persoonlijke begeleiding.
  • Is Brightspace moeilijk in gebruik?
    Uit enquêtes die naar aanleiding van pilots in alle faculteiten zijn gehouden, komt naar voren dat docenten en studenten Brightspace snel leren en dat het prettig werkt.
     
  • Is er ook een Nederlandstalige interface (d.w.z. de knoppen van Brightspace, menuknoppen kan men zelf hernoemen)?
    Die is er, maar op het moment is deze kwalitatief te slecht om aan te bieden.

  • Hoe word ik uitgenodigd voor een training?
    Docenten worden via mail benaderd over de overstap en kunnen zich online opgeven voor trainingssessies.

  • Wat voor trainingssessies zijn er?
    Demo-sessies, ook wel “Broodje Brightspace”: training in een hoorcollegezaal tijdens koffie- of lunchtijd, waarbij een broodje/koffie/lekkers geserveerd wordt.

    Interactieve sessies: training in een computerzaal waarbij docenten zelf onder begeleiding aan de slag gaan met Brightspace

    Inloopsessies: aan het eind van de zomer worden opfristrainingen georganiseerd voor docenten met specifieke vragen.
     
  • Wanneer krijg ik een training?
    Het trainingsprogramma loopt van maart 2020 tot en met augustus 2020. Na de livegang in september 2020 blijft het projectteam met alle daarbij horende support nog een heel  semester actief.
     
  • Hoe lang duurt een training?
    De trainingssessies duren tussen 30 minuten en een uur.
     
  • Hoe kan ik nu al kennismaken met Brightspace?
    Het is mogelijk een zgn. Sandbox te krijgen. Dit is een persoonlijke testomgeving. Stuur een mailtje met je ULCN username en verzoek om een Sandbox aan te maken naar ecole@hum.leidenuniv.nl.
    Je krijgt dan ook direct toegang tot de Brightspace Online Training. In de komende maanden wordt voor alle docenten sowieso een Sandbox aangemaakt.

     
  • Kan mijn opleiding een Sandbox krijgen?
    Een Sandbox is eigenlijk een persoonlijke omgeving die aangemaakt wordt aan de hand van het ULCN-account van een individu. Dit individu kan wel collega’s inschrijven in zijn/haar cursus, maar daardoor heeft deze persoon geen persoonlijke testomgeving meer.

     
  • Welke vormen van ondersteuning zijn er?
  • Moet een docent zelf de migratie van content uit Blackboard doen?
    Dat mag, zeker als de cursus inhoudelijk veel zal veranderen. In dat geval wordt een “lege” cursus opgeleverd. Het hóeft echter niet zelf; er is een team aan studentassistenten dat de migratie verzorgt. Deze migratie wordt uitgevoerd in overleg met de docent. In beide gevallen wordt de docent begeleid door het facultair implementatieteam (FIT) van FGW.
     
  • Hoe lang kun je nog bij Blackboard om oude content op te halen en over te zetten? Of t.b.v. visitaties?
    Er komt een archieflicentie (read-only) voor docenten voor 5 jaar vanaf oktober 2020. De jongste 3 jaar zullen online beschikbaar zijn, de latere jaren op aanvraag. Docenten kunnen op de archiefserver inloggen en hun oude content bekijken en downloaden. Tools als Turnitin, Pitch2Peer en Kaltura zullen in de archiefomgeving werkzaam blijven. Vakken op de archiefserver kunnen niet meer worden aangezet (available gemaakt) en studenten kunnen zich niet meer inschrijven.
     
  • Worden samenwerkingsmodules voor docenten, opleidingen en/of studiecoördinatoren ook gemigreerd?
    Per geval wordt dit bekeken; in sommige gevallen zal bijvoorbeeld Office365 een betere optie zijn dan Brightspace. Dit proces wordt door het FIT FGW begeleid.
     
  • Worden scriptie-inlevermodules in Brightspace ook weer mogelijk?
    Ja, de bedoeling is dat elke BA- en elke MA-opleiding jaarlijks automatisch een eigen Brightspace-course krijgt, mede op verzoek van het Faculteitsbestuur en op instigatie van het projectteam. Wel moeten de Regelingen hieromtrent nog worden aangepast.
  • Hoe kan ik literatuur en andere teksten toevoegen? 

Dat kan op verschillende manieren

  1. Announcements (notificaties) toevoegen gaat via de Home page van je course, Create an announcement. 
  2. Eigen teksten toevoegen (Word, pdf), syllabi, powerpoint slides etc. gaat door ze te uploaden via de Content knop in je course, kies Add Existing. Scroll naar beneden en klik op “browse”, vind je file en upload die. Je kunt ook d.m.v. drag & drop je files in het gemarkeerde gebied slepen. 
  3. Een nieuwe pagina in je cursus toevoegen, bijv. om uit te leggen wat de studenten elke week moeten doen, gaat via de Content knop, Create New, HTML Document. Er zijn ook enkele knoppen om de opmaak aan te passen. In de pagina kunnen weblinks (URL’s) worden ingevoegd of Kaltura of YouTube video’s ingebed worden m.b.v. de “Insert Stuff” knop. 
  4. Literatuur toevoegen dient in de eerste plaats te gebeuren door te linken naar de catalogus van de UBL, omdat op die manier de kosten voor auteursrecht kunnen worden beperkt. Het wordt dringend aanbevolen zoveel als mogelijk is literatuur voor te schrijven die in de digitale bibliotheek beschikbaar is. Vind de permanente link en voeg die toe aan je course: Content, Create New, WebLink of embed de link in het HTML Document (zie 3).  
  5. In de tweede plaats kun je een link naar een artikel enz. op een open access of legaal public domain platform maken. Dat is in het algemeen niet een privé website. Zo’n link kun je toevoegen aan je course net zoals een permalink naar de catalogus van de UB. 
  6. Ten slotte kun je, als er geen link mogelijk is, een korte overname maken van het artikel en dat als pdf in je course opnemen, met bronvermelding. Als je het hele artikel beschikbaar wil stellen, heb je eerst toestemming van Stichting UvO (vh. St. Pro) nodig. Pas dan en na betaling kun je een lange overname doen en die uploaden naar je course. Maar dat artikel moet eerst geregistreerd worden in de zgn. LOR (Learning Object Repository). Ga naar de Content knop, klik op de 3 puntjes “…”, Publish to LOR. Kies het bestand dat je wilt registreren en vul de metadata in. Voeg daarna het artikel in je course in: ga opnieuw naar Content, Add Existing, LOR. Vind het artikel dat nu in de LOR staat en voeg het toe. Het toevoegen van content in de vorm van een pdf wordt sterk ontraden. Linken is het devies. 

De details zijn te vinden op de website van het Auteursrechteninformatiepunt.  

Let op: maak de toegevoegde literatuur enz. Visible voor studenten. 

  • Is de weekstructuur verplicht?
    De weekstructuur houdt in dat cursusmaterialen per week zijn ingedeeld op een eenduidige wijze. Als de structuur niet overeenkomt met de logica van de cursus of didactisch niet klopt, is de structuur aan te passen. In de migratiefase kan dit worden aangepast door studentassistenten. De docent kan altijd zelf nog aanpassingen doen aan zijn/haar cursus.

     
  • Kan een onderdeel gemakkelijk onzichtbaar gemaakt worden voor studenten?
    Ja, daar is een duidelijke optie voor in de course. Een docent kan vervolgens controleren of de content correct weergegeven wordt door de optie View as Student te gebruiken.
     
  • Kun je naar content zoeken in een course (“waar staat die pdf?”)?
    Voor docenten is er een overzicht van alle documenten die in een cursus zijn geüpload. Dit overzicht is niet doorzoekbaar.
    Voor studenten is dit overzicht niet beschikbaar maar is in de toekomst wel voorzien.
     
  • Waar komen al die mooie plaatjes vandaan en zijn die copyright-free
    Er is er een verschil tussen decoratieve plaatjes en educatieve plaatjes. De laatste categorie valt vrijwel altijd onder het citaatrecht; dan moet de afbeelding functioneel zijn en bij de tekst passen. Bij decoratieve plaatjes extra op copyright letten. Meer informatie is te vinden op de website van het Auteursrechtinformatiepunt van de UBL.

    Afbeeldingen die vrij te gebruiken zijn, zijn o.a. te vinden op https://www.pexels.com/, maar er zijn talloze websites met vrij te gebruiken afbeeldingen. Zoek ook via Google > Afbeeldingen > Gebruiksrechten

 

  • Kunnen studenten van buiten toegang tot een course krijgen om alleen “mee” te kijken?
    Studenten die zich niet inschrijven in uSis kunnen als read-only (zgn. Observer-rol) worden toegevoegd aan een vak. Ze moeten dan wel een s-nummer hebben. Binnenkort komt hier de tool Discover voor beschikbaar. Dit is een tool in Brightspace waarmee studenten zichzelf kunnen inschrijven. Voor uSis-vakken geldt dat studenten zich alleen als Observer kunnen inschrijven en dan ook alleen als de docent dit toestaat. Voor non-uSis-vakken wordt per geval besloten of het wordt opgenomen in Discover.
     
  • Kunnen studenten van buiten LEI ook inloggen?
    Op dit moment is dat nog toekomstmuziek. Het inschrijven van studenten van buiten, van zowel van Nederlandse als buitenlandse universiteiten, is ook niet echt een LMS-probleem. Er moeten afspraken gemaakt worden tussen de onderwijsinstellingen over hoe om te gaan met het “over en weer inschrijven”. Als dat geregeld is (via uSis) komen ook de studenten van buiten automatisch in Brightspace terecht.
  • Hoe schrijven studenten zich in voor de juiste cursus?
    Studenten schrijven zich in op uSis en worden automatisch in Brightspace ingeschreven. De twee systemen zijn daarmee gekoppeld, in tegenstelling tot wat in Blackboard gebruikelijk was.
     
  • Wat als de uSis-Brightspace-koppeling onverhoopt niet werkt?
    Als de koppeling niet of niet goed werkt, worden studenten semi-handmatig ingeschreven. Voor sommige cursussen / organisatieonderdelen worden studenten handmatig ingeschreven in Brightspace. Daarvoor moeten inschrijflijsten (met s-nummers en cursussen) geleverd worden. Het daadwerkelijke inschrijven gebeurt dan snel (meestal duurt dat een werkdag).
     
  • Wat als een student niet doorkomt naar Brightspace?
    Studenten die in uSis zijn ingeschreven maar toch niet doorkomen naar Brightspace moeten contact opnemen met ISSC.
    Studenten van non-uSis-cursussen (zoals van het Academisch Talencentrum) moeten contact opnemen met hun administratie.
     
  • Kun je als docent handmatig studenten inschrijven?
    Dit is niet mogelijk. De inschrijving van studenten loopt via uSis. Als er vervolgens studenten buiten uSis om direct in Brightspace worden ingeschreven, zijn deze studenten niet bekend in uSis. Dat betekent bijvoorbeeld dat cijfers voor deze spookstudenten niet geregistreerd kunnen worden.
     
  • Kan ik als docent handmatig collega’s inschrijven?
    Ja, dat is mogelijk zolang de collega een ULCN-account (medewerkers- of gastaccount) heeft. Zie de online handleiding op Screensteps of zet de volgende stappen:
  1. Klik op Course Tools -> Classlist -> Add participants -> Add existing users.
  2. Vul de naam of inlognaam van je collega in.
  3. Druk op Enter.
  4. Selecteer de juiste persoon uit de lijst.
  5. Vul als rol in: Instructor of Assistant-Instructor. 
  6. Klik op Enroll Selected Users.
  7. Klik op Done.
  • Uitwisselingsstudenten zijn vaak pas laat bekend in uSis en met de uSis-Brightspace-koppeling zouden zij dus content van de eerste paar weken missen. Wat doen we daaraan?
    Studenten zonder account kunnen niet ingeschreven worden. Een student is bekend in uSis zodra deze student is ingeschreven aan de universiteit en een account heeft (met s-nummer).

Sneak Preview Brightspace

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.