Universiteit Leiden

nl en

Tools FAQ

Bezoek voor algemene FAQ's de universiteitswebsite.

Vanaf 22 April: Gebruik Microsoft Authenticator

Vanaf 22 april is het niet meer mogelijk om alleen met je ULCN-gegevens in te loggen op Teams, Office 365, OneDrive en Skype voor Bedrijven. Er is dan nog een extra beveiligingsstap nodig: je moet je inlog bevestigen in de app Microsoft Authenticator, die je op je telefoon installeert. Je account is zo extra beveiligd tegen hackers en andere kwaadwillenden.

Volg deze instructies.

FAQ

Waar kan ik Skype voor Bedrijven downloaden?

Je vindt informatie over hoe je Skype voor Bedrijven download en gebruikt op deze pagina.

Hoe installeer ik MS Teams en hoe maak ik een team voor mijn vak?

Kijk voor alle informatie over het maken van een team in het handboek voor MS teams rechts.

Kan ik MS Teams gebruiken met mijn universiteitsaccount als ik al een privéaccount heb?

Als je al gebruik maakt van Microsoft Teams moet je eerst uitloggen bij je privéaccount en inloggen op de desktop-app:

  • Voor medewerkers:
    ULCN-gebruikersnaam@vuw.leidenuniv.nl (deze is niet hetzelfde als je email adres!
  • Voor studenten: s+studentnummer@vuw.leidenuniv.nl (ex. s1234567@vuw.leidenuniv.nl) 

Het is helaas niet mogelijk om met meerdere accounts tegelijkertijd ingelogd te zijn.

Ik kan geen documenten aanpassen in MS Teams

Momenteel kun je geen documenten bewerken die je in MS Teams opent. Een omweg is:

Selecteer het bestand dat je wilt openen. In de menubalk verschijnt een knop 'Open Word or Excel'. Open het uitklapmenu en selecteer ofwel 'Open in ... Online', 'Open in Sharepoint' of 'Open in Browser (afhankelijk van de computer die je gebruikt). Je kunt het bestand nu bewerken.

Is het mogelijk om meer dan 4 mensen tegelijkertijd te zien tijdens een meeting?

Helaas is 4 personen het maximale aantal. Mensen die praten worden echter automatisch getoond. Als je specifieke deelnemers wilt zien, kun je het deelnemerspaneel gebruiken om deelnemers vast te pinnen en de pin weer te verwijderen. Dit wordt dan alleen toegepast op je eigen scherm, niet op dat van anderen.

Kan ik de achtergrond van mijn sessie veranderen of aanpassen?

Ja, dat kan. Wat al langer kan is dat je de achtergrond troebel kan maken. Nieuw is dat Microsoft verschillende achtergronden biedt om die van jou te veranderen. Wanneer je een meeting begint, klik op de drie puntjes in het menu, kies 'Show background effects' en kies een aangepaste achtergrond. 

Waarschuwing: je ziet er vreemd uit als je te snel beweegt.

Maar kan ik mijn eigen achtergrond toevoegen? 

Nou, nog interessanter nieuws is dat dat kan.
Maak eerst een achtergrondfoto.

Ga naar C:\users\[jouwnaam] en kopieer en plak daarachter: \AppData\Roaming\Microsoft\Teams\Backgrounds\Uploads.

Via het menu met drie stipjes kun je je eigen achtergrond selecteren.

Ik heb alle instructies gevolgd, maar de Kaltura Live Room knop verschijnt niet

Het kan dat je account nog geen autorisatie heeft gekregen voor Kaltura Live Room. Je kunt een account aanvragen via de ISSC Helpdesk Portal.

Ik heb mijn camera en microfoon geactiveerd, maar het scherm blijft zwart

Waarschijnlijk is de class mode die je momenteel gebruikt 'Webinar'. Hierdoor is iedereen die de kamer binnenkomt 'niet live', inclusief jijzelf. In het deelnemerspaneel kun je op de Live-knop klikken om je camera en audio te activeren.

We raden aan om 'Virtual Classroom' te gebruiken als class mode om dit probleem te vermijden. Je zult de leerlingen moeten vragen om hun webcam en audio uit te schakelen voordat ze beginnen. Je kunt deze instellingen wijzigen met behulp van het instellingenicoontje in de rechterhoek van je Live Room.

Youtube video's kunnen niet worden gevonden of laden niet

Probeer eerst je cache te legen en als dit niet werkt, gebruik dan een incognito venster. Als je Apple producten gebruikt, kan MS Teams problemen veroorzaken, dus sluit Teams dan af.

Hoe leeg je je cache:

Google Chrome
Mozilla Firefox

Als dit niet werkt, meld het probleem dan via de ISSC helpdesk portal. Als omweg kun je de volgende manieren proberen:

  • Probeer de Youtube video toe te voegen aan 'My Media', je kunt de video vervolgens toevoegen aan je afspeellijst via 'Tools'>'Video Library' in je LiveRoom.
  • Voeg de link toe aan de Notes of Chat zodat studenten de video individueel kunnen bekijken, waarna je deze samen kunt bespreken.
  • Speel de video af op je laptop en deel je scherm. Zorg ervoor dat de audio luid genoeg is, zodat de studenten het goed kunnen horen.

Kan ik een parallelsessie starten met een seminargroep?

Ja. Je kunt Brightspace echter niet gebruiken om de Live Room in te richten, omdat deze slechts één sessie per keer toestaat. Je moet de verschillende ruimtes inrichten via video.leidenuniv.nl. Zie deze handleiding voor details over hoe je dit moet doen. 

Ik krijg de foutmelding: 'LTI Error Occurred' wanneer ik een Live Room probeer te starten vanaf een van mijn kanalen.

Soms zijn Live Rooms niet goed gekoppeld aan kanalen. We werken momenteel aan het oplossen van dit probleem. Probeer voor nu een nieuw kanaal te maken met de juiste instellingen. Dit lost het probleem meestal op. Je kunt het oude kanaal dan verwijderen.

Kunnen de studenten hun eigen PowerPoint laten zien tijdens een Kaltura LiveRoom?

Ja. Je kunt presenterende studenten tijdelijk de bevoegdheid geven om hun scherm te delen. Aan het einde van de presentatie kun je deze bevoegdheid weer intrekken. Dit doe je door het paneel 'Participants' te openen en het vakje in het uitklapmenu naast de naam van de student(en) aan te vinken.

Kan ik een Kaltura Live Room sessie opnemen?

Ja, als docent kun je aangeven dat een sessie moet worden opgenomen. Je kunt dit doen door naar 'Tools' te gaan en op 'Record' te klikken. Je kunt dan aangeven hoe lang er opgenomen moet worden. Je kunt de opname altijd eerder stoppen. Het is dus beter om een opname te starten die iets te lang is dan een te korte opnametijd te kiezen. Aan het einde van de sessie verschijnt de opname in het kanaal van waaruit je de Live Room bent gestart.

Hoe deel ik auteursrechtelijk beschermd videomateriaal tijdens een live college?

Auteursrechtelijk beschermd videomateriaal mag niet permanent beschikbaar zijn voor studenten. De afspeellijstfunctie van Kaltura werkt nog niet, dus op dit moment is de enige manier om video's te delen het streamen ervan door het delen van je scherm. Zorg ervoor dat het volume van je laptop luid genoeg is, zodat de leerlingen het geluid ook kunnen horen.

Als de video beschikbaar is op youtube, zou je de link kunnen delen in de chat. Studenten kunnen de video dan voor een korte periode bekijken, waarna jullie samen het college kunt hervatten.

Hoe kun je voorkomen dat studenten met een slechte internetverbinding de online colleges niet kunnen bijwonen?

Het enige wat we kunnen aanbevelen, is om studenten hun webcams uit te laten zetten. Dit helpt met de bandbreedte. Als docent kun je de webcams ook 'verbergen', wat veel bandbreedte bespaart.

Als studenten een slechte wifi-verbinding hebben maar een grote databundel zouden ze kunnen proberen om via een hotspot in de Live Room te komen, dit werkt misschien beter.

Als back-up is het handig om je colleges op te nemen en aan te bieden op Brightspace, zodat studenten die niet bij het college aanwezig zijn geweest, deze toch kunnen bekijken. Dit kan via 'Tools'>'Record'. Op Brightspace kun je content toevoegen via 'Build content'> 'Kaltura Media'.

Ik krijg een foutmelding bij het openen van mijn Live Room: "Instructor is offline'.

Als je bij het openen van je eigen LiveRoom de fout 'Instructor is offline' krijgt, moet je de cache van je browser wissen. Dit zal waarschijnlijk het probleem oplossen. Als dit niet werkt, probeer dan een andere browser te gebruiken.

Hoe leeg je je cache:

Google Chrome
Mozilla Firefox

Links in mijn Word- en Powerpointbestanden werken niet.

Wanneer je bestanden toevoegt, zal Kaltura Live Room deze omzetten in 'images'. Er bestaat geen optie om je bestanden in hun oorspronkelijke vorm te uploaden. Dit betekent dat links en andere interactieve elementen in bijvoorbeeld Word- en Powerpointbestanden niet meer werken.

In het algemeen zijn er twee oplossingen.

De eerste: upload je bestanden niet, maar open je bestanden op je computer en deel je scherm met de studenten. Kijk onder Course Tools, Desktop share. Een nadeel is dat de bestanden niet echt gedeeld worden, en dat de studenten zelf niet op de links kunnen klikken om deze te gebruiken. Verder kan het zijn dat wanneer een link naar een audio- of videobestand verwijst, zoals op YouTube, de geluidskwaliteit laag is (het is beter om de Youtube course tool voor video's te gebruiken).

De tweede: publiceer de links in het Chat-venster waar de leerlingen ze kunnen kopiëren voor eigen gebruik.

Mijn eigen internet is te zwak om een Kaltura Live Room goed te kunnen hosten.

Wij raden je aan je computer aan te sluiten op je router met behulp van een LAN-verbinding. Dit zal je internetverbinding enorm verbeteren.

Hoe plaats ik Kaltura Capture videos op Brightspace?

Ga naar de aangewezen map en selecteer Build Content -> Kaltura Media -> klik op de video die je wilt insluiten. 

Let op: De volgende manier lijkt soms een foutmelding te geven:  Documents -> Kaltura media galery.

Mijn powerpoint is niet goed te zien in mijn schermopname.

Als je een Appple product gebruikt, kan dit problemen veroorzaken. Indien beschikbaar, probeer dan een ander apparaat te gebruiken. 

Kunnen studenten Kaltura Capture gebruiken om hun eigen video's te maken en deze te uploaden op de LMS-cursus?

Ja, studenten kunnen op dezelfde manier toegang krijgen tot Kaltura Capture. Je kunt ze deze Kaltura Capture voor studenten tutorial sturen.

Ze kunnen de video's dan uploaden in een Pitch2Peer-opdracht. Kijk hier om te zien hoe je een Pitch2Peer-opdracht kunt opzetten.  

Tip: Studentenvideo's zullen nu in je media verschijnen binnen het videoportaal. Zo kun je ze gemakkelijk toevoegen aan een afspeellijst in je LiveRoom, zodat je ze samen met de studenten tijdens het college kunt bekijken.

Ik heb mijn video's gedeeld met studenten, maar ze lijken geen toegang te hebben tot de video's.

De beste manier om je video's te delen is door ze in te sluiten in je Brightspace-vak. Je kunt deze video tutorial kijken over hoe je dit kunt doen (vanaf 3:27).

Kan ik oude weblectures hergebruiken?

Ja, je kunt eerder opgenomen weblectures van hetzelfde vak uit een vorig semester hergebruiken. Neem contact op met weblectures@hum.leidenuniv.nl voor de links naar de weblectures.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.