Universiteit Leiden

nl en

Tips voor online onderwijs bij Geesteswetenschappen

Op deze pagina vind je informatie over onderwijs op afstand voor docenten van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Houd deze webpagina in de gaten, we zullen hem regelmatig updaten met nuttige informatie, uitnodigingen en antwoorden op vragen die we geleidelijk aan verzamelen. Let op: deze pagina is een aanvulling op de Remote Teaching website van Universiteit Leiden.

Updates

Vanaf 22 Januari kun je Zoom gebruiken in je onderwijs. Gebruik wanneer mogelijk Kaltura Live Room of MS Teams. Kies uitsluitend voor Zoomals je deze twee tools niet geschikt zijn voor je onderwijs en als je geen vertrouwelijke gegevens deelt.

  Handige links:

Vanaf 22 Januari kun je Zoom gebruiken in je onderwijs. Gebruik wanneer mogelijk Kaltura Live Room of MS Teams. Kies uitsluitend voor Zoomals je deze twee tools niet geschikt zijn voor je onderwijs en als je geen vertrouwelijke gegevens deelt.

  Handige links:

Komend semester zal onze faculteit gebruik gaan maken van een andere tool voor online surveillance: Proctorio. De tool wordt al intesief gebruikt door andere faculteiten. Anders dan in ProctorExam analyseert de software van Proctorio of studenten frauduleus gedrag vertonen. Proctorio biedt dezelfde functies als ProctorExam dus voor docenten. Echter, valt wel de mogelijkheid om een tweede camera te gebruiken weg.
De nieuwe tool is geïntegreerd in het digitale toetssysteem Remindo waardoor nu zowel de beelden als resultaten in één omgeving te raadplegen zijn.
Meer informatie over Proctorio kun je vinden in de handleidingen op deze pagina. Mocht je nog vragen hebben over deze verandering dan kun je contact opnemen met ECOLe.

In oktober 2020 heeft het College van Bestuur een richtlijn vastgesteld voor het aanbieden van examinatie. Het doel van deze richtlijn is ervoor te zorgen dat elke student in het studiejaar 2020-2021 twee mogelijkheden heeft om een tentamen af te leggen. Bij de Faculteit der Geesteswetenschappen zijn er drie examineringsmogelijkheden, die zijn opgenomen in het onderdeel Handige documenten van het tabblad Digitale Toetsing

Studenten met een functiebeperking hebben recht op extra faciliteiten tijdens tentamens, zoals extra tijd of een laptop. De procedure met betrekking tot examinatie voor studenten met een functiebeperking voor de tentamenperiode van december 2020/januari 2021 is opgenomen in het onderdeel Handige documenten van het tabblad Digitale Toetsing

Laat je inspireren door deze tips en tricks van collega's binnen en buiten Leiden.

Er zullen nog meer items volgen. Is er iets dat je graag zou toevoegen? Stuur ons dan een bericht. 

Wil je je tentamen online houden, maar heb je de Remindo-deadline gemist? Probeer Brightspace. Bekijk het protocol voor take-home tentames (Engels) voor meer informatie over take-home tentamens met gebruik van van Assignments. Je kunt ook het protocol voor tentamens met Quizzes raadplegen voor meer informatie over het gebruik van de Quizzes tool. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een ander soort tentamen in Brightspace? Neem dan contact op met ecole@hum.leidenuniv.nl

Wil je Remindo gebruiken voor je toekomstige tentamens? Neem dan ten minste 3 weken van tevoren contact op met ECOLe.

Wij willen je er graag nogmaals aan herinneren dat tentamens die gebruik maken van Remindo en/of online proctoring minimaal 3 weken van tevoren moeten worden aangevraagd. Als je gebruik wilt maken van deze opties, stuur dan dit aanvraagformulier (Engels) naar ecole@hum.leidenuniv.nl en wij zullen je helpen bij het opzetten van je tentamen. Bekijk de flowchart (Engels) van onze faculteit voor digitale toetsing voor meer informatie over de mogelijkheden voor digitale toetsing. 

Interesse in het gebruik van animaties om je vooraf opgenomen colleges op te fleuren? Animatiesoftware Powtoon is nu volledig geïntegreerd in de videoportal. Bekijk de volgende video voor meer informatie over de tool en de link om een licentie aan te vragen: https://video.leidenuniv.nl/media/1_zn4clkya 

Hoe zorg je ervoor dat je hybride onderwijs goed loopt? Hoe motiveer of stimuleer je leerlingen om tijdens de les met elkaar om te gaan? Geef je op dit moment hybride les of ben je van plan dit in het eerste semester te gaan doen? We nodigen je graag uit voor de informele intervisie Hybride koffiesessie om ervaringen over hybride onderwijs te delen met andere collega's binnen de geesteswetenschappen.

Het team van Onderwijs & Kwaliteitszorg (O&K) organiseert elke dinsdag van 10.00-11.00 uur hybride koffiesessies. De online bijeenkomst is praktisch en ondersteunt jouw hybride onderwijs. Er is voldoende ruimte voor inbreng van iedere docent. Je neemt deel via MS Teams en je kunt zowel één als meerdere keren deelnemen.

Wij willen graag dat je tijdens de sessies je ervaringen deelt. Iedereen kan vragen stellen over hybride onderwijs. We zullen meer aandacht besteden aan de meest urgente vragen. Vragen kunnen bijvoorbeeld zijn: Als ik les geef aan studenten in een leslokaal, hoe betrek ik de studenten online dan? Hoe verander ik de opzet van mijn colleges en zorg ik ervoor dat elke student op één lijn zit? Hoe weet ik wanneer studenten het lesmateriaal hebben verwerkt en begrepen?

De sessies bieden geen technische ondersteuning voor je colleges of tutorials, maar ze kunnen je helpen om je eigen onderwijs op een praktische manier aan te passen aan de nieuwe hybride situatie wanneer je je voorbereidt op je colleges. 

Sessies bijwonen? 
Stuur dan een e-mail. Je ontvangt dan een link voor de sessie in MS Teams. Als je (ook) geïnteresseerd bent in een sessie over online lesgeven, laat het me dan weten.
Met vriendelijke groet,
Annebeth Simonsz

Wil je nog steeds je examen online houden na de deadline voor het aanvragen van een Remindo-tentamen? Probeer Brightspace. Bekijk het protocol voor take-home tentamens in Brightspace (Engels) voor meer informatie over take-home tentamens. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een ander soort tentamen in Brightspace? Neem dan contact op met ecole@hum.leidenuniv.nl

Wil je Remindo gebruiken voor je toekomstige tentamens? Neem dan minimaal 3 weken van tevoren contact op met ECOLe.

Terwijl Kaltura Live Room de belangrijkste tool voor online onderwijs blijft, heeft MS Teams  van de gelegenheid gebruik gemaakt en is het een geweldige back-up tool.  Daarom hebben we de MS Teams handleiding (Engels) bijgewerkt en hebben we een overzicht toegevoegd van handige tutorials die je kunnen helpen bij het opzetten van MS Teams voor je online onderwijs.

Wil je Kaltura Live Room blijven gebruiken? Bekijk dan deze korte tutorial (Engels) over hoe je snel kunt overstappen naar MS Teams, voor het geval je tijdens colleges problemen ondervindt met Kaltura Live Room.

Hybride onderwijs

Bezoek ook het tabblad Hybride onderwijs aan de linkerkant.

Ga je dit semester lesgeven op de campus? De kans is groot dat je je colleges ook online moet geven, voor studenten die niet in staat zijn om colleges bij te wonen vanwege gezondheidsklachten of reisbeperkingen. Dit 'hybride' onderwijs kan eenvoudig worden gefaciliteerd door je colleges live te streamen naar online studenten.
Bekijk onze handleiding over hybride onderwijs voor stapsgewijze instructies voor het opzetten van colleges en een overzicht van de tools die je kunt gebruiken om je colleges live te streamen. Enkele tips vooraf:

  • Haal je webcam voor je college op bij de Servicedesk (er zijn genoeg webcams beschikbaar, deze kunnen niet worden gereserveerd).
  • Er is geen Leids kwartiertje - je college begint op tijd, zoals aangegeven in het rooster. 
  • Je plaatst de webcam op het statief en sluit de webcam aan op de PC in het leslokaal (of op je laptop). Daarna zet je de beamer aan. Op deze manier is je PPT in Kaltura (of in Teams of Live Events) zichtbaar voor zowel de aanwezigen op de campus als voor de studenten die online deelnemen.
  •  De webcam neemt meestal alleen de docent op, maar kan ook naar het leslokaal worden gedraaid wanneer je een interactief deel van je college begint. De geïntegreerde microfoon pikt niet alleen jouw stem op, maar ook vragen van de studenten in de leslokaal. Online deelnemers kunnen ze horen (dit geldt voor werkgroepruimtes, in grote collegezalen moet je de vraag herhalen).
  • In geval van technische problemen, bel de AV-dienst (#6529). Voor problemen met de webinar tool, bel ECOLe (#2773).
  • Laat online deelnemers gebruik maken van de 'raise hand'-functie als ze iets willen zeggen.
  • Breng de webcam-set na het college terug naar de servicedesk!

Test de set-up van je hybride onderwijs

Wil je de opzet van het hybride onderwijs uitproberen? Neem dan contact op met ECOLe, ecole@hum.leidenuniv.nl. Wij maken graag een afspraak met je om je te helpen.

Hybride vormen

Welke hybride vormen kun je gebruiken? Er is ons gevraagd of het mogelijk is om colleges te organiseren waarbij twee groepen studenten na elkaar binnenkomen om beiden een uur van een college bij te wonen. Dit is niet mogelijk vanwege het Campusprotocol. Wanneer studenten het leslokaal binnenkomen mogen ze daar maximaal 4 uur blijven. Daarna wordt het leslokaal schoongemaakt. In de tussentijd wordt geen andere groep toegelaten (omdat groep 2 dan in contact zou kunnen komen met de mogelijke virussen van groep 1). 
Een mogelijkheid is bijvoorbeeld om leerlingen om de week naar Leiden te laten komen. Terwijl 50% aanwezig is in het leslokaal, doet de andere 50% mee vanuit huis. Een online student zou kunnen helpen bij het modereren van de chat als er online een grote groep studenten aanwezig is.
Een andere mogelijkheid is om online en on-campus studenten 60 minuten lang een college aan te bieden, gevolgd door nog eens 30 minuten aan face-to-face gesprekken met alleen online studenten. In de tussentijd kunnen on-campusstudenten aan een eigen opdracht werken. Je kunt ook vier uur lang gebruik maken van je lokaal (als deze beschikbaar is) en de studenten zelf aan het werk zetten of één-op-één begeleiding geven. 
Je kunt zelf bepalen hoe je de toegewezen tijd wilt gebruiken. De regel is: zolang de leerlingen de kamer niet verlaten, blijven hangen en dan weer binnenkomen, of andere leerlingen binnenkomen, mag je het indelen zoals jij dat wilt. De faculteit bepaalt niet welke werkvormen docenten 'moeten' kiezen en er is flexibiliteit zolang je je aan het Campusprotocol houdt. Natuurlijk mag je ook na de reguliere twee uur je college beëindigen. In sommige gevallen is het lokaal achteraf leeg. Studenten kunnen in het lokaal blijven als ze dat willen. 

Benieuwd welke opties er zijn voor (digitale) toetsing in het komende semester? In deze flowchart (Engels) vind je alle mogelijke vormen:

  1. Online via Brightspace, Remindo of Kaltura Live Room zonder proctoring
  2. Toetsing op de campus (wanneer je aan de eisen voldoet)
  3. Online via Remindo met proctoring door ProctorExam

Kijk op de digitale toetsingspagina voor meer informatie.

Vandaag hebben alle docenten van de Faculteit der Geesteswetenschappen een Handleiding voor Online Lesgeven ontvangen die bij je thuis is afgeleverd. Deze handleiding is bedoeld om je te voorzien van alle nodige informatie om jouw onderwijs via online lesgeven te organiseren. Een online versie is toegevoegd aan Handige Links op deze pagina. Bekijk deze zeker!

Helaas was het eerst niet mogelijk om tijdens de migratie mededocenten toe te voegen aan Brightspace-vakken. Als je een vak geeft samen met een of meer andere docenten, vragen we je vriendelijk om ze in te schrijven. 
Dit gaat als volgt:

Ga naar je module in Brightspace.
Klik op Course Tools -> Classlist -> Add participants -> Add existing users.
Vul de naam of loginnaam van je collega in.
Druk op Enter.
Selecteer de juiste persoon uit de lijst.
Selecteer de rol Instructor or Assistant-Instructor.
Klik op Enrolled Selected Users.
Klik op Done.  

De 'Hybride Onderwijs' pagina is bijgewerkt. Kunnen sommige leerlingen niet deelnemen aan de colleges op de campus? Haal voor de les een webcam op bij de Lipsius-receptie en kies een van de beschikbare tools om je college zowel offline als online te geven. 

Voor gedetailleerde instructies en tips kunt je terecht op deze pagina.

De mogelijkheden voor onderwijs op de campus worden volgend semester uitgebreid. Een van deze opties zal waarschijnlijk een vorm van hybride onderwijs zijn, waarbij sommige colleges tegelijkertijd online en op de campus kunnen worden gegeven. Dit betekent dat studenten die niet naar de universiteit kunnen komen, toch colleges kunnen volgen. 

ECOLe werkt aan het opzetten van ondersteuning voor hybride onderwijs voor het komende semester. Wij zullen mensen informeren zodra de plannen voor hybride onderwijs op onze faculteit zijn afgerond. 

Wil je nu al beginnen met de voorbereiding van je vak(ken) voor het volgende semester? Bekijk dan dit stappenplan van ICLON over het opzetten van flexibel onderwijs. Het stappenplan omvat 3 fasen mbt het vormgeven van een vak: de voorbereiding, de oplevering en de eindbeoordeling. Het behandelt onderwerpen zoals media, het opbouwen van tutorials, toetsing, studentengemeenschappen en hybride onderwijsmodellen.

We hebben een lijst samengesteld met acties mbt hoe je online toetsing kunt opzetten met Blackboard en Turnitin die je helpen om tentamens zo veilig mogelijk in te richten, waaronder de Verklaring van Originaliteit.

Dit document is ook beschikbaar aan de rechterkant.

Op het moment wordt online proctoring op universitair niveau gebruikt voor ongeveer 13% van de tentamens. De meeste studenten zijn onbekend met deze vorm van controle en we hebben gemerkt dat dit enige onrust veroorzaakt onder studenten. Ze maken zich zorgen over privacy of over de vraag of hun tentamenresultaten negatief beïnvloed zullen worden door de druk die ze ondervinden. Om deze onrust weg te nemen, of - nog beter - te voorkomen, en om hen een beter inzicht te geven in online proctoring, werd begin mei een e-mail gestuurd naar de studenten over dit onderwerp. Het is handig wanneer onderwijzend personeel studenten naar deze e-mail verwijst.  
Zie ook de communicatierichtlijnen voor het gebruik van proctoring aan de rechterkant.

Tentamens met open 'essay' vragen kunnen worden gemaakt op Blackboard, met behulp van Turnitin. ECOLe kan hierbij helpen. Stuur ons je vragen ruim van tevoren per e-mail! Als je er echter voor kiest om tentamens zelf op te zetten, vergeet dan niet om in ieder geval de door het faculteitsbestuur vereiste Verklaring van Originaliteit mee te sturen. Doe dit ook als je kiest voor een alternatieve tentamenvorm, ook wanneer je de vragen per e-mail stuurt.
 
We hebben een lijst samengesteld met acties mbt hoe je online toetsing kunt opzetten met Blackboard en Turnitin, welke je helpen om de tentamens zo veilig mogelijk op te zetten. 

uMail is geüpdatet naar een nieuwe software-omgeving. Door deze update is het automatisch doorsturen van e-mails van het uMail-account van een student naar zijn of haar persoonlijke account niet meer actief. Dit betekent dat e-mails die je bijvoorbeeld via Blackboard of Brightspace verstuurt, niet automatisch worden doorgestuurd naar hun persoonlijke e-mailaccount. Dit kan de communicatie met leerlingen belemmeren, omdat ze zich misschien niet bewust zijn van dit probleem. Informeer hen over wat ze moeten doen om het doorsturen te heractiveren, bijvoorbeeld tijdens een college. Je kunt deze handleiding (Engels) raadplegen.

Extra beveiligingsstap

Vanaf 22 april kun je je niet meer met alleen je ULCN-account inloggen bij Teams, Office 365, OneDrive en Skype voor Bedrijven, maar moet je een extra beveiligingsstap doorlopen. Je zult je identiteit moeten verifiëren met Microsoft Authenticator. 

Volg de instructies op de website van de universiteit.

Verklaring van Originaliteit

Om studenten vooral bewust te maken van onze regels met betrekking tot fraude en plagiaat is voor studenten een verklaring van originaliteit opgesteld (zie het document hiernaast, ook in het Engels). 
De verklaring helpt de normen die op onze universiteit gelden te bevestigen en te versterken. Studenten maken zelf toetsen en opdrachten, zonder plagiaat. Door de verklaring op te nemen in toetsen wordt de student eraan herinnerd dat hij of zij niet mag frauderen, maar ook dat andere studenten dat niet moeten doen. Gedragsonderzoek toont aan dat het onderschrijven van een verklaring van originaliteit vlak voor een tentamen of opdracht het beste werkt. Ook het feit dat studenten zich moeten realiseren dat fraude ook andere studenten kan schaden, maakt deel uit van de verklaring. We raden aan om studenten hiervan bewust te maken, buiten de toets om, en hen te wijzen op hun verantwoordelijkheid op dit gebied.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.