Universiteit Leiden

nl en

Tips voor online onderwijs bij Geesteswetenschappen

Op deze pagina vind je informatie over onderwijs op afstand voor docenten van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Houd deze webpagina in de gaten, we zullen hem regelmatig updaten met nuttige informatie, uitnodigingen en antwoorden op vragen die we geleidelijk aan verzamelen. Let op: deze pagina is een aanvulling op de Remote Teaching website van Universiteit Leiden.

Updates

Er is een nieuwe service beschikbaar voor geproctorde tentamens met meer dan 50 studenten. Bij deze tentamens is het nu mogelijk om surveillanten aan te vragen die de opgenomen beelden voor je zullen nakijken. Na afloop ontvang je een korte incidentenlijst met een advies omtrent de te nemen acties. Je zult hierdoor slechts enkele beelden nog maar zelf een keer te hoeven checken. Wil je hier van gebruik maken? Geef het dan aan in het request form dat we graag uiterlijk 20 werkdagen voor het tentamen van je ontvangen.  

Momenteel is er een bug in Kaltura waardoor studenten in Breakout Rooms niet meer zelf hun audio en video aan kunnen zetten. Een docent moet elke Breakout Room in om de studenten handmatig op Live te zetten via het Participant paneel. We raden dus aan om tijdelijk geen gebruik te maken van Breakout Rooms (met grote groepen) in Kaltura Live Room.  
 
Is het toch belangrijk om Breakout Rooms te gebruiken in je onderwijs? 
Dan kun je uitwijken naar MS Teams: Handleiding Breakout Rooms in MS Teams 
Meer algemene informatie over MS Teams vind je hier.
 
Heb je nog vragen? Contacteer ons dan gerust via ecole@hum.leidenuniv.nl. We helpen je graag. 

Zoals je misschien weet zijn er de laatste tijd problemen met Kaltura Live Room, die gerelateerd zijn aan de browser Google Chrome. Gebruik je Google Chrome en ondervind je problemen, zoals het niet functioneren van je audio, dan raden we je aan om over te stappen op Firefox.
Houden de problemen ook hier aan? Overweeg om MS Teams als snel back-up plan  te gebruiken. Hier zie je hoe je in enkele minuten een meeting aanmaakt en met studenten deelt.

Ben je geïnteresseerd in de toetstool Remindo voor het afnemen van je online tentamens? Wellicht wil je eerst een beter beeld krijgen van de te nemen stappen in het toetsproces. Dat kan nu via de Digital Assessment Module. De module loopt samen met jou alle stappen door voor het klaarzetten van een Remindo tentamen. Van het aanleveren, testen, afnemen, nakijken, tot het analyseren van je tentamen. Alles in samenwerking met ECOLe.

Digital Assessment Module

Na een update is Kaltura Live Room standaard ingesteld op "webinar mode". Webinar mode laat studenten in de kamer komen zonder dat hun camera en microfoon aan staan, wat handig is voor colleges met grote groepen studenten. Maak studenten 'Live' via het deelnemerspaneel zodat ze hun video en audio aan kunnen zetten.
Of verander de classroom mode naar Virtueel classroom als je wilt dat studenten direct bij binnenkomst zichtbaar zijn.

Virtual classroom instellen

  1. Ga naar Settings
  2. Room mode
  3. Selecteer Virtual classroom 

Vanaf 22 Januari kun je Zoom gebruiken in je onderwijs. Gebruik wanneer mogelijk Kaltura Live Room of MS Teams. Kies uitsluitend voor Zoomals je deze twee tools niet geschikt zijn voor je onderwijs en als je geen vertrouwelijke gegevens deelt.

  Handige links:

Vanaf 22 Januari kun je Zoom gebruiken in je onderwijs. Gebruik wanneer mogelijk Kaltura Live Room of MS Teams. Kies uitsluitend voor Zoomals je deze twee tools niet geschikt zijn voor je onderwijs en als je geen vertrouwelijke gegevens deelt.

  Handige links:

Komend semester zal onze faculteit gebruik gaan maken van een andere tool voor online surveillance: Proctorio. De tool wordt al intesief gebruikt door andere faculteiten. Anders dan in ProctorExam analyseert de software van Proctorio of studenten frauduleus gedrag vertonen. Proctorio biedt dezelfde functies als ProctorExam dus voor docenten. Echter, valt wel de mogelijkheid om een tweede camera te gebruiken weg.
De nieuwe tool is geïntegreerd in het digitale toetssysteem Remindo waardoor nu zowel de beelden als resultaten in één omgeving te raadplegen zijn.
Meer informatie over Proctorio kun je vinden in de handleidingen op deze pagina. Mocht je nog vragen hebben over deze verandering dan kun je contact opnemen met ECOLe.

In oktober 2020 heeft het College van Bestuur een richtlijn vastgesteld voor het aanbieden van examinatie. Het doel van deze richtlijn is ervoor te zorgen dat elke student in het studiejaar 2020-2021 twee mogelijkheden heeft om een tentamen af te leggen. Bij de Faculteit der Geesteswetenschappen zijn er drie examineringsmogelijkheden, die zijn opgenomen in het onderdeel Handige documenten van het tabblad Digitale Toetsing

Studenten met een functiebeperking hebben recht op extra faciliteiten tijdens tentamens, zoals extra tijd of een laptop. De procedure met betrekking tot examinatie voor studenten met een functiebeperking voor de tentamenperiode van december 2020/januari 2021 is opgenomen in het onderdeel Handige documenten van het tabblad Digitale Toetsing

Laat je inspireren door deze tips en tricks van collega's binnen en buiten Leiden.

Er zullen nog meer items volgen. Is er iets dat je graag zou toevoegen? Stuur ons dan een bericht. 

Wil je je tentamen online houden, maar heb je de Remindo-deadline gemist? Probeer Brightspace. Bekijk het protocol voor take-home tentames (Engels) voor meer informatie over take-home tentamens met gebruik van van Assignments. Je kunt ook het protocol voor tentamens met Quizzes raadplegen voor meer informatie over het gebruik van de Quizzes tool. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een ander soort tentamen in Brightspace? Neem dan contact op met ecole@hum.leidenuniv.nl

Wil je Remindo gebruiken voor je toekomstige tentamens? Neem dan ten minste 3 weken van tevoren contact op met ECOLe.

Wij willen je er graag nogmaals aan herinneren dat tentamens die gebruik maken van Remindo en/of online proctoring minimaal 3 weken van tevoren moeten worden aangevraagd. Als je gebruik wilt maken van deze opties, stuur dan dit aanvraagformulier (Engels) naar ecole@hum.leidenuniv.nl en wij zullen je helpen bij het opzetten van je tentamen. Bekijk de flowchart (Engels) van onze faculteit voor digitale toetsing voor meer informatie over de mogelijkheden voor digitale toetsing. 

Interesse in het gebruik van animaties om je vooraf opgenomen colleges op te fleuren? Animatiesoftware Powtoon is nu volledig geïntegreerd in de videoportal. Bekijk de volgende video voor meer informatie over de tool en de link om een licentie aan te vragen: https://video.leidenuniv.nl/media/1_zn4clkya 

Wil je nog steeds je examen online houden na de deadline voor het aanvragen van een Remindo-tentamen? Probeer Brightspace. Bekijk het protocol voor take-home tentamens in Brightspace (Engels) voor meer informatie over take-home tentamens. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een ander soort tentamen in Brightspace? Neem dan contact op met ecole@hum.leidenuniv.nl

Wil je Remindo gebruiken voor je toekomstige tentamens? Neem dan minimaal 3 weken van tevoren contact op met ECOLe.

Terwijl Kaltura Live Room de belangrijkste tool voor online onderwijs blijft, heeft MS Teams  van de gelegenheid gebruik gemaakt en is het een geweldige back-up tool.  Daarom hebben we de MS Teams handleiding (Engels) bijgewerkt en hebben we een overzicht toegevoegd van handige tutorials die je kunnen helpen bij het opzetten van MS Teams voor je online onderwijs.

Wil je Kaltura Live Room blijven gebruiken? Bekijk dan deze korte tutorial (Engels) over hoe je snel kunt overstappen naar MS Teams, voor het geval je tijdens colleges problemen ondervindt met Kaltura Live Room.

Hybride onderwijs

Bezoek ook het tabblad Hybride onderwijs aan de linkerkant.

Ga je dit semester lesgeven op de campus? De kans is groot dat je je colleges ook online moet geven, voor studenten die niet in staat zijn om colleges bij te wonen vanwege gezondheidsklachten of reisbeperkingen. Dit 'hybride' onderwijs kan eenvoudig worden gefaciliteerd door je colleges live te streamen naar online studenten.
Bekijk onze handleiding over hybride onderwijs voor stapsgewijze instructies voor het opzetten van colleges en een overzicht van de tools die je kunt gebruiken om je colleges live te streamen. Enkele tips vooraf:

  • Haal je webcam voor je college op bij de Servicedesk (er zijn genoeg webcams beschikbaar, deze kunnen niet worden gereserveerd).
  • Er is geen Leids kwartiertje - je college begint op tijd, zoals aangegeven in het rooster. 
  • Je plaatst de webcam op het statief en sluit de webcam aan op de PC in het leslokaal (of op je laptop). Daarna zet je de beamer aan. Op deze manier is je PPT in Kaltura (of in Teams of Live Events) zichtbaar voor zowel de aanwezigen op de campus als voor de studenten die online deelnemen.
  •  De webcam neemt meestal alleen de docent op, maar kan ook naar het leslokaal worden gedraaid wanneer je een interactief deel van je college begint. De geïntegreerde microfoon pikt niet alleen jouw stem op, maar ook vragen van de studenten in de leslokaal. Online deelnemers kunnen ze horen (dit geldt voor werkgroepruimtes, in grote collegezalen moet je de vraag herhalen).
  • In geval van technische problemen, bel de AV-dienst (#6529). Voor problemen met de webinar tool, bel ECOLe (#2773).
  • Laat online deelnemers gebruik maken van de 'raise hand'-functie als ze iets willen zeggen.
  • Breng de webcam-set na het college terug naar de servicedesk!

Test de set-up van je hybride onderwijs

Wil je de opzet van het hybride onderwijs uitproberen? Neem dan contact op met ECOLe, ecole@hum.leidenuniv.nl. Wij maken graag een afspraak met je om je te helpen.

Hybride vormen

Welke hybride vormen kun je gebruiken? Er is ons gevraagd of het mogelijk is om colleges te organiseren waarbij twee groepen studenten na elkaar binnenkomen om beiden een uur van een college bij te wonen. Dit is niet mogelijk vanwege het Campusprotocol. Wanneer studenten het leslokaal binnenkomen mogen ze daar maximaal 4 uur blijven. Daarna wordt het leslokaal schoongemaakt. In de tussentijd wordt geen andere groep toegelaten (omdat groep 2 dan in contact zou kunnen komen met de mogelijke virussen van groep 1). 
Een mogelijkheid is bijvoorbeeld om leerlingen om de week naar Leiden te laten komen. Terwijl 50% aanwezig is in het leslokaal, doet de andere 50% mee vanuit huis. Een online student zou kunnen helpen bij het modereren van de chat als er online een grote groep studenten aanwezig is.
Een andere mogelijkheid is om online en on-campus studenten 60 minuten lang een college aan te bieden, gevolgd door nog eens 30 minuten aan face-to-face gesprekken met alleen online studenten. In de tussentijd kunnen on-campusstudenten aan een eigen opdracht werken. Je kunt ook vier uur lang gebruik maken van je lokaal (als deze beschikbaar is) en de studenten zelf aan het werk zetten of één-op-één begeleiding geven. 
Je kunt zelf bepalen hoe je de toegewezen tijd wilt gebruiken. De regel is: zolang de leerlingen de kamer niet verlaten, blijven hangen en dan weer binnenkomen, of andere leerlingen binnenkomen, mag je het indelen zoals jij dat wilt. De faculteit bepaalt niet welke werkvormen docenten 'moeten' kiezen en er is flexibiliteit zolang je je aan het Campusprotocol houdt. Natuurlijk mag je ook na de reguliere twee uur je college beëindigen. In sommige gevallen is het lokaal achteraf leeg. Studenten kunnen in het lokaal blijven als ze dat willen. 

Benieuwd welke opties er zijn voor (digitale) toetsing in het komende semester? In deze flowchart (Engels) vind je alle mogelijke vormen:

  1. Online via Brightspace, Remindo of Kaltura Live Room zonder proctoring
  2. Toetsing op de campus (wanneer je aan de eisen voldoet)
  3. Online via Remindo met proctoring door ProctorExam

Kijk op de digitale toetsingspagina voor meer informatie.

Vandaag hebben alle docenten van de Faculteit der Geesteswetenschappen een Handleiding voor Online Lesgeven ontvangen die bij je thuis is afgeleverd. Deze handleiding is bedoeld om je te voorzien van alle nodige informatie om jouw onderwijs via online lesgeven te organiseren. Een online versie is toegevoegd aan Handige Links op deze pagina. Bekijk deze zeker!

Helaas was het eerst niet mogelijk om tijdens de migratie mededocenten toe te voegen aan Brightspace-vakken. Als je een vak geeft samen met een of meer andere docenten, vragen we je vriendelijk om ze in te schrijven. 
Dit gaat als volgt:

Ga naar je module in Brightspace.
Klik op Course Tools -> Classlist -> Add participants -> Add existing users.
Vul de naam of loginnaam van je collega in.
Druk op Enter.
Selecteer de juiste persoon uit de lijst.
Selecteer de rol Instructor or Assistant-Instructor.
Klik op Enrolled Selected Users.
Klik op Done.  

De 'Hybride Onderwijs' pagina is bijgewerkt. Kunnen sommige leerlingen niet deelnemen aan de colleges op de campus? Haal voor de les een webcam op bij de Lipsius-receptie en kies een van de beschikbare tools om je college zowel offline als online te geven. 

Voor gedetailleerde instructies en tips kunt je terecht op deze pagina.

Tentamens met open 'essay' vragen kunnen worden gemaakt op Blackboard, met behulp van Turnitin. ECOLe kan hierbij helpen. Stuur ons je vragen ruim van tevoren per e-mail! Als je er echter voor kiest om tentamens zelf op te zetten, vergeet dan niet om in ieder geval de door het faculteitsbestuur vereiste Verklaring van Originaliteit mee te sturen. Doe dit ook als je kiest voor een alternatieve tentamenvorm, ook wanneer je de vragen per e-mail stuurt.
 
We hebben een lijst samengesteld met acties mbt hoe je online toetsing kunt opzetten met Blackboard en Turnitin, welke je helpen om de tentamens zo veilig mogelijk op te zetten. 

Extra beveiligingsstap

Vanaf 22 april kun je je niet meer met alleen je ULCN-account inloggen bij Teams, Office 365, OneDrive en Skype voor Bedrijven, maar moet je een extra beveiligingsstap doorlopen. Je zult je identiteit moeten verifiëren met Microsoft Authenticator. 

Volg de instructies op de website van de universiteit.

Verklaring van Originaliteit

Om studenten vooral bewust te maken van onze regels met betrekking tot fraude en plagiaat is voor studenten een verklaring van originaliteit opgesteld (zie het document hiernaast, ook in het Engels). 
De verklaring helpt de normen die op onze universiteit gelden te bevestigen en te versterken. Studenten maken zelf toetsen en opdrachten, zonder plagiaat. Door de verklaring op te nemen in toetsen wordt de student eraan herinnerd dat hij of zij niet mag frauderen, maar ook dat andere studenten dat niet moeten doen. Gedragsonderzoek toont aan dat het onderschrijven van een verklaring van originaliteit vlak voor een tentamen of opdracht het beste werkt. Ook het feit dat studenten zich moeten realiseren dat fraude ook andere studenten kan schaden, maakt deel uit van de verklaring. We raden aan om studenten hiervan bewust te maken, buiten de toets om, en hen te wijzen op hun verantwoordelijkheid op dit gebied.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.