Universiteit Leiden

nl en

Digitaal studentenportaal

Het vinden van informatie zoals een compleet studierooster en het uitvoeren van handelingen zoals inschrijven voor vakken is nu voor veel studenten nog een inefficiënt, ingewikkeld en onduidelijk proces. Dit soort zaken resulteren vaak in een onoverzichtelijke zoektocht door allerlei verschillende systemen. 

Binnen het project digitaal studentenportaal werken we aan de ontwikkeling van één digitale plek waar studenten essentiële informatie kunnen vinden om hun studie te organiseren. Op deze centrale plek kunnen zij straks bijvoorbeeld hun volledige rooster en lijst met studieresultaten inzien en zich eenvoudig inschrijven voor vakken en tentamens. Ook kunnen ze hier terecht met hun vragen als het even niet wil lukken of zaken onduidelijk zijn. Studenten worden hierdoor beter in staat gesteld regie te voeren op hun eigen studie.  

In de afgelopen jaren heeft een uitgebreid en verkennend voorbereidend traject plaatsgevonden waarin er veel is gesproken met studenten en medewerkers om uit te vinden hoe dit studentenportaal er precies uit moet komen te zien. In 2020 zijn de eerste stappen hiervoor gezet. Er is een ontwikkelpartner aangetrokken die samen met de Universiteit Leiden het studentenportaal gaat ontwikkelen en realiseren. Studenten zullen hier nauw bij betrokken worden. De geplande datum van live-gang van het digitaal studentenportaal is de start van het studiejaar 2021 – 2022. 

De voordelen van het studentenportaal straks op een rij:

  • Gemakkelijk inschrijven voor tentamens en vakken
  • Eenvoudig het volledige rooster inclusief werkgroepen, tentamens, hoorcolleges en practica inzien 
  • Overzichtelijke weergave van studieresultaten
  • Zowel via je mobiel als desktop of tablet te benaderen
  • Zelf controle over welke notificaties en berichten je ontvangt

Student

Student

Student

“Ik moet verschillende handelingen doen in verschillende systemen zoals Blackboard, uSis, e-Studiegids, mail en app. Het is onduidelijk waar ik wat moet doen en op welk moment. Ook weet ik niet goed waar ik meer informatie kan vinden en waar ik terecht kan met mijn vragen. Ik zie door de bomen het bos niet meer.”

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.