Universiteit Leiden

nl en

FSW Onderwijsparade 2024

.

Kom op 6 juni naar de FSW ONDERWIJSPARADE - dé gelegenheid om van collega’s te horen die onderwijsinnovaties hebben ontwikkeld en uitgevoerd. Ook kan je workshops volgen en meedenken over ons onderwijsbeleid. We hopen je alvast te inspireren voor jouw onderwijs in 24-25!

Het programma

13:00 Lunch & Pressure cooker, bestuurskamer FSW 

Tijdens deze Pressure cooker-sessie kun je met onderwijsdirecteuren, beleidsmakers en collega-docenten in discussie over de toekomst van contacturen tussen student en docent. Als de deelname van studenten aan colleges afneemt of als kennisoverdracht buiten de contacturen plaatsvindt, hoe kun je er dan voor zorgen dat studenten de toegevoegde waarde van contacturen erkennen? En wat moet er veranderen in het beleid om dit voor elkaar te krijgen? Het doel van deze sessie is niet per se om met baanbrekende oplossingen te komen, maar eerder om het denken te stimuleren en de dialoog aan te moedigen door middel van speeddating-achtige discussies.

14:00 Workshop ronde 1
  Handing over control: Organising student-led sessions – Ellen van Reuler (Politieke Wetenschap), 0B.23

Wat gebeurt er als je kleine groepen studenten de volledige verantwoordelijkheid geeft voor het voorbereiden en geven van een les? Deze workshop begint met een korte presentatie over door studenten geleide sessies, waarbij vragen worden beantwoord als: Waarom zou je voor zo'n pedagogische aanpak kiezen? Met welke praktische zaken moet je rekening houden? Ook deel ik do's en don'ts voor zowel studenten als docenten, geformuleerd door de studenten die deelnamen aan door studenten geleide sessies. Tot slot bekijken we hoe door studenten geleide sessies er in jouw vak uit zouden kunnen zien.

  Time-management for teachers – Simone Keijsers (POPcorner), 1A.25
Als docent heb je veel verschillende taken en beperkte tijd om deze taken af te krijgen. Hoe houd je alle ballen in de lucht én blijf je flexibel bij onverwachte situaties? In deze workshop bekijken we hoe tijd werkt, hoe planning werkt en waar je rekening mee moet houden om een plan te maken dat voor jou werkt. 
  GenAI for teachers - Mieneke van der Salm (SOLO), 1A.37
Generatieve AI is een blijvertje. We leren elke dag meer over de toepassingen ervan. Tools als ChatGPT hebben veel gevolgen voor de manier waarop we lesgeven en beoordelen, maar ze bieden ook kansen, zowel pedagogisch als professioneel. Verken met Mieneke van der Salm van SOLO de mogelijkheden die GenAI (ChatGPT) docenten biedt om zowel de werkdruk te verminderen als de onderwijskwaliteit te verbeteren.  
 

Diversiteit in de collegezaal: toegankelijke hoorcolleges in 3 stappen – Suzanne Mol (Pedagogische Wetenschappen), zaal volgt, Nederlandstalige workshop
Wil je aan de slag met het inclusiever of toegankelijker maken van je hoorcolleges, maar weet je nog niet goed hoe? In deze workshop krijg je toegang tot de nieuwe, online kennismodule die is ontwikkeld binnen het Comeniusproject "Effectief Onderwijs voor Alle Studenten". Neem je laptop mee en pas de drie stappen van deze kennismodule direct toe op de slides van één van je eigen colleges! 

15:00 Workshop ronde 2
  Quick wins in teaching: small changes that impact your efficiency and effectiveness – Anthea Aerts (LLInC), 0B.23

Worstel je met het managen van je onderwijstijd? Wil je dat studenten meer betrokken zijn? Sta je open voor veranderingen, maar wil je je cursus of manier van lesgeven niet helemaal omgooien? Als je antwoord op deze vragen 'ja' is, dan is dit de workshop voor jou! In deze workshop delen we praktische en makkelijk te implementeren strategieën die een verschil kunnen maken in je manier van lesgeven. Leer van en deel ervaringen met collega's tijdens deze interactieve sessie. 

  RIDE to the future: planning your teacher development – Laura Schneider (FSW Onderwijsbeleid), 1A.25
Wil je je sterke kanten en ontwikkelingsmogelijkheden in kaart brengen op het gebied van didactische vaardigheden, onderwijsontwerp en meer? Wil je weten wat er mogelijk is op facultair en universitair niveau? Doe dan mee aan de intervisiebijeenkomst, waar je samen met een aantal van je collega's en Laura Schneider (die je meer kan vertellen over professionele ontwikkeling aan onze faculteit) aan de slag gaat met het nieuw ontwikkelde RIDE-instrument. Iedereen is welkom: zowel degenen die net zijn begonnen met lesgeven, degenen die onlangs hun BKO hebben behaald, als doorgewinterde professionals!  
  How to write a Grassroots/Grass Shoots proposal – Mieneke van der Salm (SOLO), 1A.37
Elk academisch jaar kent de FSW Grassroots en Grass Shoots subsidies toe om onderwijsvernieuwing te stimuleren en te ondersteunen. Maar hoe schrijf je een succesvol voorstel? Waarom moet je een theorie van verandering formuleren? En wat beschouwt de commissie als innovatief? Grassroots/Grass Shoots coördinator Mieneke van der Salm (SOLO) geeft antwoorden op deze vragen en tips voor het schrijven van je Grassroots of Grass Shoots voorstel. 
16:00

Keynote + Q&A, 1A.01
The art and science of autonomous learning - David Ehrhardt (Leiden University College)

17:00 Informationmarkt & borrel, centrale hal 
  Virtual Speech: improving student pitching skills with VR – Francesco Walker (Psychology), Maarten Struijk (SOLO)
De cursus Art of Applying Psychology hecht veel belang aan presentatievaardigheden, omdat ze een cruciale rol spelen bij het vormgeven van de toekomstige carrière van studenten. Vaardigheid in presentaties beïnvloedt succes in sollicitatiegesprekken en het vermogen om ideeën overtuigend over te brengen aan een divers publiek. Virtual Speech biedt studenten de mogelijkheid om hun pitches te oefenen en te verbeteren in meeslepende virtual reality-omgevingen, waarbij ze in contact komen met een virtueel publiek in verschillende scenario's zoals conferenties en sollicitatiegesprekken. Doe mee en probeer het zelf! 
  Grassroots showcase: The Student Experience for Teachers in Brightspace - Rianne Weber
De Student Experience for Teachers (SET) is een Brightspace-cursus die docenten laat zien hoe Brightspace eruitziet vanuit het perspectief van een student. Het biedt praktische voorbeelden van verschillende onderwijstools, van discussieforums en quizzen tot peer review en geautomatiseerde feedback. Door als student deel te nemen aan deze cursus en te zien wat Brightspace allemaal te bieden heeft, hopen we dat docenten geïnspireerd raken om nieuwe tools te gebruiken in hun eigen cursussen.  
  Opportunities for educational innovation at the university and national level - Anna Terra Verhage (SAZ)
Beleidsadviseur Anna Terra Verhage beantwoordt al je vragen over Comenius-beurzen en andere financieringsmogelijkheden op universitair en nationaal niveau.
  En meer...

De voertaal van alle workshops is Engels, behalve de workshop 'Diversiteit in de collegezaal'. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.