Universiteit Leiden

nl en

Ontwerpen van onderwijs

Hier vind je informatie over onderwijsontwerp, gericht op de facultaire bronnen en ondersteuning. Heb je meer nuttige bronnen over het ontwerpen van onderwijs? Mail je suggesties naar docentenplatform@fsw.leidenuniv.nl

Stappenplan voor het ontwerpen van onderwijs

Stap 1.

Breng de context van de cursus/het onderwijsonderdeel in kaart. Je leert de context van de cursus of het onderwijsonderdeel dat je gaat ontwerpen kennen, door je te verdiepen in de onderwijsvisie(s), de plaats van de cursus/het onderwijsonderdeel binnen het curriculum en het bijbehorende niveau, en de studentenpopulatie die deze cursus/dit onderwijsonderdeel zal gaan volgen.  

  • Lees je in: gebruik de universitaire onderwijsvisie, het facultaire Visie- en Strategieplan 2022-2027, en de facultaire Visie op Blended Onderwijs - om inhoud, leeromgeving en werkvorm richting te geven. 
  • Plaats binnen curriculum evalueren, incl. Dublin descriptoren - om niveau te bepalen en bovenstaande ???
  • Doelgroep evalueren: wat zijn de belangrijke kenmerken van de studenten die de cursus volgen? Hoe kan hier goed op worden aangesloten? 

Stap 2.

Formuleer heldere en meetbare leerdoelen (bijvoorbeeld met behulp van de taxonomie van Bloom en/of de leerdoelengenerator). 

Stap 3.

Zorg voor constructive alignment: kies je werkvormen en toetsing op basis van de geformuleerde leerdoelen. Bekijk deze links ter inspiratie

Stap 4.

Geef de praktische organisatie van de cursus/het onderwijsonderdeel vorm: maak een Brightspace pagina aan, let op de roostering en de studiegids, evt. vraag weblectures aan, etc. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.