Universiteit Leiden

nl en

Projecten 2023-2024

Dit collegejaar ontvangen zeven (teams van) docenten een Grassroots of Grass shoots subsidie. Lees hier over hun projecten.

Projecten Grassroots

Aanvrager: Carlijn Bergwerff (Pedagogische Wetenschappen)

In het vak Digital Applications in Mental Healthcare misten de studenten een duidelijke inkijk in de praktijk van eHealth. Door het ontwikkelen van een video-opdracht waarbij studenten zelf een module voor online psycho-educatie maken, krijgen de studenten de mogelijkheid om de praktijk te verkennen. Door peerfeedback te koppelen aan de opdracht kunnen de studenten leren van en met elkaar. De opdracht wordt afgesloten met een presentatie, waarbij de docent niet alleen het resultaat, maar juist het proces kan beoordelen.

Aanvragers: Dietsje Jolles & Linda van Leijenhorst (Pedagogische Wetenschappen)

In het vak Learning, Cognition, and the Brain maken studenten een kennisclip voor een algemeen publiek. De kwaliteit van de clips kan echter nogal wisselvallig zijn, zowel qua inhoud als uitvoering. Om dit naar een hoger niveau te brengen, zal er gebruik gemaakt worden van een online samenwerkingsplatform dat werkt met een whiteboard voor brainstormen, organiseren en visualiseren van informatie. Er wordt structuur aangebracht door de opdracht op te knippen in kleine tussenstappen en er wordt op meerdere momenten (peer) feedback ingebouwd.

De groepen zullen zo elkaars script factchecken op basis van de gebruikte bronnen, suggesties en commentaar geven op elkaars storyboards en feedback geven op de uiteindelijke video’s. Daarnaast zal feedback gevraagd worden aan de doelgroep zelf. Op die manier krijgen studenten meer structuur en meer input om hun kennisclips te verbeteren.

Aanvragers: Rianne Weber en Tirza Smits (Pedagogische Wetenschappen)

Door een facultaire Brightspace-omgeving te creëren waar docenten kunnen zien hoe Brightspace er voor studenten uitziet, hopen Weber en Smits docenten meer inzicht te geven in de mogelijkheden van de verschillende tools die beschikbaar zijn binnen Brightspace. Ze hopen dat het ook kan dienen als inspiratie voor nieuwe opdrachten of gebruik van Brightspace.

Oorspronkelijk alleen gericht op Pedagogische Wetenschappen, was de beoordelingscommissie zo overtuigd van het idee, dat de faculteit besloot het meteen faculteitsbreed te implementeren.

Aanvragers: Francesco Walker & Jop Groeneweg (Psychologie)

In hun cursus The Art of Applying Psychology bereiden Walker en Groeneweg hun studenten voor op de meest relevante aspecten van het omgaan met "de buitenwereld" van bedrijven, organisaties en onderzoeksinstituten. Als onderdeel van de cursus moeten studenten een pitch presenteren aan een panel van investeerders. Het trainen van hun presentatievaardigheden voor een live (groot) publiek is vaak noodzakelijk, maar moeilijk te organiseren. Om hun studenten de kans te geven meer te oefenen, gaan Walker en Groeneweg Virtual Speech implementeren, een VR-programma waarin studenten kunnen oefenen voor een live virtueel publiek. Dit zal er hopelijk voor zorgen dat hun studenten zich meer op hun gemak voelen tijdens hun eindpitch.

Projecten Grass shoots

Aanvragers: Daisy Smeets & Lenny van Rosmalen (Pedagogische Wetenschappen)

Tijdens de corona-periode ontwikkelden Smeets en Van Rosmalen voor hun vak Digital media in the family: opportunities and challenges een nieuwe werkvorm: de carrousel-methode. In dit vak staan een aantal thema’s centraal, die studenten steeds vanuit een ander perspectief benaderen. Ter voorbereiding op de bijeenkomsten maken ze in groepen een opdracht, die ze tijdens de sessie presenteren. Door te rouleren met de perspectiefrollen bij elk thema, neemt elke groep iedere specifieke rol één keer aan. Met de Grass Shoots zal de werkvorm bestendigd en gedocumenteerd worden en langdurig inzetbaar worden gemaakt. Daarnaast zullen de docenten een opdracht ontwikkelen waarbij ChatGPT wordt ingezet. Zij zullen in een vroeg stadium hun bevindingen over ChatGPT en hun overwegingen bij het opzetten van de opdracht met collega’s delen.

Aanvragers: Zsuzsika Sjoerds & Sebo Uithol (Psychologie)

Sjoerds en Uithol hebben in het afgelopen jaar een pilot gedraaid in hun cursus Psychologie en Wetenschap met de app Het Familiediner. In deze cursus leren eerstejaars Psychologie logisch redeneren en kritisch denken. In de app konden studenten oefenen met het herkennen van drogredenen, vooroordelen, en het identificeren van retoriek. Door het gebruik van zowel een studeer als een game-modus kunnen de studenten op een speelse manier oefenen met de benodigde vaardigheden en zichzelf testen in hun kennis. Met deze Grass Shoots willen de docenten de pilot-app uitbouwen tot een volwaardige app.

Aanvragers: Ineke van der Ham, Judith Schomaker & Monika Theron (Psychologie)

Studenten Psychologie komen tijdens hun bachelor vaak geen echte patiënten in het echt tegen. Voor hun vak Bio- and Neuropsychology zullen Van der Ham & Schomaker, in samenwerking met Monika Theron van LLInC, gebruik maken van een bestaande 360º video app (ontwikkeld door Zorg4effect in samenwerking met LLInC), waarin studenten patiënten met dementie tegenkomen en kunnen ervaren hoe het is om met hen om te gaan. In dit Grass Shoots innovatieproject testen ze of deze video's effectiever zijn met behulp van een immersive VR-bril of een plat 2D-scherm om te ontdekken of ze het gebruik van deze video's kunnen uitbreiden naar andere (neuro)psychologische aandoeningen.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.