Universiteit Leiden

nl en

Support voor Onderzoek, Laboratoria en Onderwijs

SOLO staat voor Support voor Onderzoek, Laboratoria en Onderwijs. We zijn er voor docenten en onderzoekers van de faculteit FSW die hulp nodig hebben bij de inzet van ICT in onderzoek of onderwijs.

Het SOLO team in een hybride vergadering

Lees over onze best practices

Carlijn Bergwerff over Virtual Reality

Universitair docent

Carlijn Bergwerff over Virtual Reality

“Virtual Reality biedt zoveel mogelijkheden, het heeft grote meerwaarde in het onderwijs.” (klik hieronder om meer te lezen)

Universitair docent Carlijn Bergwerff (Pedagogische Wetenschappen) heeft afgelopen collegejaar Virtual Reality (VR) ingezet om haar studenten gesprekstechnieken te laten oefenen. De studenten oefenen in een virtuele ruimte met een virtuele gesprekspartner – een ouder of een kind. Ze kunnen steeds een keuze te maken voor wat ze zeggen en doen. Een virtuele coach geeft feedback in hun oor. Bergwerff: “Grote voordelen van deze manier van oefenen zijn de directe feedback en de mogelijkheid om op een veilige manier verschillende scenario’s uit te proberen op een manier die levensecht lijkt. Twee programmeurs hebben voor mij de virtuele wereld ontworpen, en zij hielpen tijdens de werkgroepen ook met de techniek. We hadden beschikking over 20 VR-brillen met controlers, zo had iedere student ruim de tijd om zelf met de bril aan de slag te gaan.” > Lees het hele artikel in SOLO Nieuwsbrief 53.

Julia Folz over de PhysioData Toolbox

Promovendus

Julia Folz over de PhysioData Toolbox

“Voor mijn onderzoek meet ik veel verschillende fysiologische signalen bij mijn proefpersonen. De PhsyioData Toolbox helpt mij om deze gegevens samen te verwerken." (klik hieronder om meer te lezen)

Julia Folz is als promovendus verbonden aan de afdeling Cognitieve Psychologie. Haar onderzoek richt zich op het non-verbaal delen van emoties. Folz gebruikt de Toolbox ook om haar data te visualiseren voor een snelle eerste inspectie en om afwijkingen te vinden die meer aandacht vragen. "De Toolbox is ook een geweldige integratietool. Je kunt al je gegevens uit verschillende bronnen inladen en ze samen bekijken en voorbewerken. Andere preprocessingsoftware is duur of slechts gespecialiseerd in één type signaal. SOLO biedt goede documentatie op de website maar ook snelle hulp en persoonlijk advies. Ook wordt de Toolbox voortdurend verbeterd en uitgebreid om aan onze specifieke behoeften te voldoen."  > Lees het hele artikel in SOLO Nieuwsbrief 52.

Judith Vels over Interactive document in Feedback Fruits

Adviseur ICT en Onderwijs

Judith Vels over Interactive document in Feedback Fruits

"Interactive Document van Feedback Fruits help je je onderwijs te ‘flippen’: je laat studenten de eenvoudige vragen beantwoorden voor de les, zodat je tijdens de les de diepte in kunt." (Klik hieronder om meer te lezen)

Interactive Document van FeedbackFruits voegt interactiviteit toe aan je onderwijs en maakt van leren een meer samenwerkende ervaring. De mogelijkheden zijn groot, aldus Judith. “Zo kun je als docent online een discussie starten gekoppeld aan passages in het document, vragen of stellingen toevoegen aan het document en de nadruk lessen op bepaalde inhoud. Je begeleidt je studenten zo bij hun voorbereiding op het college. Beginnende studenten leren hoe ze een wetenschappelijk artikel moeten lezen. Hun bijdragen aan de discussie en hun antwoorden op de oefenvragen kunnen duidelijk maken waarop tijdens het college nadruk gelegd kan worden. Ouderejaars studenten kunnen via deze tool juist samen dieper op de teksten ingaan.”  > Lees het hele artikel in SOLO Nieuwsbrief 51.

SOLO

071 527 6763
Bezoek ons in 1B11 (Pieter de la Courtgebouw)

Openingstijden

Maandag
09:00  - 17:00 uur
Dinsdag
09:00  - 17:00 uur
Woensdag
09:00  - 17:00 uur
Donderdag
09:00  - 17:00 uur
Vrijdag
09:00  - 17:00 uur
SOLO website
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.