Congres/symposium

2333 AK Leiden
Zaal
Café @ FSW

Op donderdagmiddag 6 oktober is de eerste editie van Psychology Connected. Een nieuw evenement waarvoor het hele Instituut Psychologie wordt uitgenodigd om met elkaar in gesprek te gaan onder het genot van een drankje over een betere universiteit en maatschappij. Hoe zien die eruit en hoe komen we daar?

Klimaatverandering

Tijdens Psychology Connected belichten onderzoekers vanuit alle secties gezamenlijk cruciale maatschappelijke en academische thema’s. Deze eerste editie draait om één van de meest urgente kwesties van deze tijd: klimaatverandering. Een probleem dat oneindig complex is en waarvan de oplossing om meerdere perspectieven vraagt, waaronder het psychologisch perspectief. Want om het tij te kunnen keren, is kennis over wat mensen drijft en hoe ze hun gedrag veranderen onmisbaar.

Hoe bereiken we gedragsverandering?

Waarom is het zo moeilijk voor mensen om duurzamer te leven? Ligt die verantwoordelijkheid wel bij de burger of toch bij de overheid of het bedrijfsleven? En hoe verkleinen wetenschappers hun ecologische voetafdruk? Wat is de rol van wetenschap bij complexe vraagstukken als het klimaat? Op zoek naar nieuw perspectief verkennen we het onderzoeksveld, samen met twee sprekers:

Sprekers

Dr. Anne Urai is cognitief neurowetenschapper en onderzoekt hoe onze hersenen zintuiglijke informatie omzetten in nuttige beslissingen. Ze is ervan overtuigd dat klimaatverandering het belangrijkste probleem is waarmee de mensheid momenteel wordt geconfronteerd - inclusief de subgroep die zichzelf wetenschappers noemt. Ze pleit voor het CO2-arm maken van academische praktijken, bijvoorbeeld het heroverwegen van academische conferenties en is actief lid van de nationale Scientists4Future-organisatie.

Hoe om te gaan met klimaatverandering is een klassiek maatschappelijk dilemma. Als universitair docent bij de afdeling Sociale, Economische en Organisatiepsychologie gaat de onderzoeksinteresse van Niels van Doesum uit naar menselijke samenwerking, prosocialiteit en sociale besluitvorming in de breedste zin van het woord. Kunnen – en moeten – we beslissingen stimuleren die helpen om de wereld zoals we die kennen in stand te houden? Deze en andere vragen benadert Van Doesum vanuit een gedragsperspectief op basis van omgevingspsychologie.