Kunst en cultuur | Theaterconcert

Studium Generale presenteert: 'Wim Klein - de laatste menselijke computer'

woensdag 29 maart 2023
Toelichting
Tickets via theaterinsblau.nl. Ticketprijzen: regulier: €19,50 medewerkers UL: €10,00 op vertoon van LU Card studenten: €10,00 op vertoon van collegekaart
Theater Ins Blau
Haagweg 6
2311 AA Leiden
Foto: DigiDaan. Bewerking: Studio HB.

Op woensdag 29 maart speelt Theater Adhoc samen met VLEK het theaterconcert Wim Klein, de laatste menselijke computer in Ins Blau. Een theatrale en muzikale ode aan de humor en tragiek van het hoofdrekenwonder Wim Klein, alias Willy Wortel: een genie, clown en wetenschapper die zijn leven leefde alsof het variété was.

Wim Klein (1912-1986) werkte bijna twintig jaar als wetenschappelijk hoofdrekenaar bij het internationaal natuurkundig laboratorium CERN in Genève. Totdat hij overbodig werd vanwege de steeds sneller wordende elektronische rekenaars, en hij de geschiedenisboeken inging als ‘de laatste menselijke computer’. Maar ook stond hij bekend als een Joodse Amsterdammer die tijdens de Tweede Wereldoorlog ternauwernood aan de razzia’s ontkwam, als wereldkampioen worteltrekken, internationaal gevierd variétéartiest, vloekbek, kettingroker, alcoholist, grootgebruiker van schandknapen en een geliefd onderzoeksobject voor hersenwetenschappers. Totdat hij op 1 augustus 1986 in het politiearchief van Amsterdam belandde: als een cold case.

In een mix van rock & jazz, ongekende verhalen en songs spelen Jan van den Berg en de band VLEK het groots en meeslepende levensverhaal van Wim Klein, de laatste menselijke computer. Jan van den Berg over de voorstelling: ‘Als geen ander heeft Wim Klein ervaren wat het betekent om te worden ingehaald door de voortrazende technologie. Een lot dat ons allemaal te wachten staat. Ik wil bezingen hoe hij zijn leven juist daarom ten volle heeft geleefd: Want juist omdat ik de laatste ben, huil ik om de dingen waarom jullie lachen, en omgekeerd.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of