ICT, Veiligheid

Cybersecuritymaand: Maak altijd melding van incidenten – ook als je twijfelt!

26 oktober 2023

Toch op het verdachte linkje geklikt? Kun je niet meer bij je bestanden? Heb je per ongeluk persoonlijke data rondgemaild? Dan heb je mogelijk te maken met een security- of privacy-incident. Schroom vooral niet om aan de bel te trekken. Waar mensen zijn, worden fouten gemaakt. Het is daarom altijd goed om direct een melding te maken bij de ISSC Helpdesk.

Ook bij twijfel, melden!

Heb je te maken met een security- of privacy-incident? Blijf dan in eerste instantie rustig. Als de paniek je overmeestert, kun je een collega of leidinggevende vragen om je te helpen: het is namelijk zaak om zo snel mogelijk een melding te maken via de ISSC Helpdesk. Omdat er haast is geboden, kun je het beste bellen via 071-5278888. Ben je niet in de gelegenheid om te bellen? Stuur dan een mail via helpdesk@issc.leidenuniv.nl.

We begrijpen dat je niet meteen zeker kunt weten of je met een incident te maken hebt. Bij twijfel is melden echter altijd de juiste stap. Het ISSC zal onderzoeken of er wel of geen actie moet worden ondernomen. Hoe sneller de melding wordt gedaan, des te kleiner de impact van het incident. ‘Meldschaamte’ is ook beslist niet nodig: voor het ISSC is het niet van belang wie de melding doet, maar waar deze over gaat. Daarnaast kunnen we als organisatie van jouw meldingen leren: ze geven ons een goed beeld van de mogelijke dreigingen voor de Universiteit Leiden en helpen ons om adequaat op (toekomstige) incidenten te reageren.

Phishing of ransomware: herken jij deze aanvallen?

Om beter te weten wanneer je te maken hebt met een incident en wanneer je een melding moet maken, is het belangrijk om een incident te herkennen. In het kader van de Cybersecuritymaand hebben we eerder uitgelegd hoe je twee veelvoorkomende incidenten kunt herkennen: phishingmails en ransomware-aanvallen.

Video: De cyberaanval van Granny Smith wordt teniet gedaan door een melding

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

In deze video legt Granny Smith uit hoe belangrijk het is om een melding te doen bij (vermoeden van) een incident.

Oktober is Cybersecuritymaand

Het aantal cyberincidenten in onderwijs en onderzoek – en in andere sectoren – neemt helaas almaar toe. Veel incidenten zijn gerelateerd aan handelingen van medewerkers. Daarom vinden we het als universiteit belangrijk om de hele maand oktober extra aandacht te besteden aan bewustzijn rondom cybersecurity en privacy.