Drie nieuwe Leidse bloggers voor Faces of Science

Hoe ziet je leven eruit als je wetenschapper wordt? Twaalf promovendi gaan in video’s en blogs verslag doen van hun dagelijks werk op de website van Faces of Science. Onder hen zijn drie Leidse wetenschappers. Ze doen onderzoek naar onderwerpen als de steun van Noord-Korea aan Afrikaanse bevrijdingsbewegingen, hoe verschillend oppositie- en regeringspartijen zich daadwerkelijk gedragen en het geloof in de goddelijke macht van amuletten.

De nieuwe Leidse Faces of Science zijn:

Rick van Well (27) - Sociale Wetenschappen, Instituut Politieke Wetenschap

In een democratie bieden oppositiepartijen kiezers een alternatief. Rick onderzoekt hoe verschillend oppositie- en regeringspartijen zich daadwerkelijk in het parlement gedragen. Daarvoor analyseert hij parlementaire stukken en spreekt hij met politici. Wanneer werken oppositie en regering samen en wanneer zoeken zij de confrontatie met elkaar op?

Tycho van der Hoog (28) - Area Studies, Afrika-Studiecentrum

Noord-Korea lijkt een geïsoleerd land, maar onderhoudt in het geheim nauwe banden met Afrikaanse regeringen. Tycho onderzoekt hoe Noord-Korea verschillende Afrikaanse bevrijdingsbewegingen steunde tijdens hun onafhankelijkheidsstrijd in de vorige eeuw. Nu veel van die bewegingen aan de macht zijn wordt die samenwerking voortgezet, ondanks sancties van de Verenigde Naties.

Patricia Kret (28) - Geesteswetenschappen, Instituut voor Geschiedenis

In de Grieks-Romeinse wereld werden amuletten gebruikt. Met behulp van een halsketting of een beeldje bij de deur hoopte men de hulp van goddelijke machten bij genezing of bescherming te verkrijgen. Het christendom slaagde er niet in dit specifieke gebruik van objecten uit te roeien. Patricia onderzoekt waarom mensen bleven kiezen voor amuletten.

Op FacesofScience.nl bloggen tientallen promovendi over hun leven als wetenschapper. De blogs zijn interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in wetenschap. En ze helpen studenten en leerlingen uit 5 en 6 vwo die voor een studiekeuze staan, een realistisch beeld te krijgen van hoe het is om in de wetenschap te werken. Faces of Science is een project van de KNAW, De Jonge Akademie en NEMO Kennislink.

Op de foto van links naar rechts: Rick van Well, Tycho van der Hoog en Patricia Kret.