eLaw publiceert nieuw boek over recht & AI

Van deepfakes en disinformatie tot killer robots, chirurgische robots en AI wetgeving: AI (Artificial Intelligence, kunstmatige intelligentie) verandert onze wereld. Dat roept de vraag op of enige vorm van regulering nodig is. Bij eLaw, het centrum voor recht en digitale technologie van de Universiteit Leiden, hebben prof. Bart Custers en dr. Eduard Fosch-Villaronga een nieuw boek samengesteld over recht en AI. Dit omvangrijke werk (27 hoofdstukken, 600 bladzijden) biedt een diepgaande behandeling van het terrein van recht en AI vanuit een multidisciplinair perspectief.

Het boek Law and Artificial Intelligence: Regulating AI and Applying AI in Legal Practice gepubliceerd in de serie Information Technology and Law van TMC Asser Press en Springer, biedt een uitgebreid overzicht van de ontwikkelingen op het terrein van recht en AI. Bijdragen van auteurs uit verschillende landen en verschillende disciplines bespreken hoe AI kan of moet worden gereguleerd. Daarbij komen zowel publiekrecht (o.a. staatsrecht, mensenrecht, strafrecht, belastingrecht) als privaatrecht (o.a. aansprakelijkheidsrecht, mededingingsrecht, consumentenrecht) aan bod. Het boek bevat ook hoofdstukken over het gebruik van AI in de rechtspraktijk.

Het idee voor dit boek komt voor uit het SAILS Project, een van de grote interdisciplinaire onderzoeksprogramma’s van de Universiteit Leiden. In het SAILS project werken technologie experts zoals data scientists, informatici en wiskundigen samen met psychologen, taalkundigen, medici, archeologen, juristen en filosofen. Dit boek is een typisch voorbeeld van deze interdisciplinaire samenwerking, aangezien veel hoofdstukken van dit boek zijn geschreven door wetenschappers verbonden aan het SAILS project.